Producenci artykułów gospodarstwa domowego podsumowują rok

Związek Producentów AGD, APPLiA Polska, zaprezentował raport branżowy, który pokazuje, jak radził sobie ten sektor oraz trendy rynkowe w ubiegłym roku.

Według raportu, w Polsce w 2023 r. wyprodukowano 26 mln urządzeń AGD, w tym prawie 23 mln szt. dużego AGD.W przypadku sprzętu wielkogabarytowego wytworzono o 3 mln mniej urządzeń niż w 2022 roku oraz aż o 7,5 mln urządzeń mniej, niż w rekordowym pod względem wykorzystania mocy produkcyjnych 2021 roku. Pomimo wspomnianych spadków Polska nadal utrzymuje pozycję europejskiego lidera produkcji AGD – dostarcza ok. 40% urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej. Polska jest także drugim eksporterem AGD na świecie.

– 2023 rok nie obszedł się z branżą AGD łaskawie. Musieliśmy borykać się z inflacją, opóźnionym efektem COVID-owym, wzmożoną ostrożnością zakupową detalistów, nowymi łańcuchami dostaw i lokalnym skutkiem wojny w Ukrainie. Pozostaje jednak optymizm wynikający z przeświadczenia, że „gorzej być nie może” oraz przewidywanego wzrostu popytu napędzanego KPO – mówił Wojciech Konecki, Prezes Zarządu Związku Producentów AGD, APPLiA Polska.

Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. Około 90% polskiej produkcji trafia na eksport – najwięcej na rynek niemiecki, francuski oraz brytyjski. W podziale na produkty dużego AGD, Polska jest największym na świecie eksporterem suszarek do ubrań (31%) oraz zmywarek do naczyń (24%).

– Wzmożona aktywność fabryk z Turcji i Dalekiego Wschodu, a także spadek konsumpcji w krajach Europy Zachodniej boleśnie odbiły się na polskim eksporcie sprzętu AGD. Jego wartość w przypadku sprzętu wielkogabarytowego była aż o 13% niższa niż w ubiegłym roku – dodaje Wojciech Konecki, Prezes APPLiA.

Ujemna sprzedaż w kraju

Według szacunków APPLIA w roku 2023 konsumenci wydali na duże i małe AGD 17,1 mld zł, o 5% mniej niż w roku ubiegłym. W całym roku sprzedano 6,3 mln szt. urządzeń dużego AGD – to aż o 12% mniej niż w 2022 r. W ujęciu ilościowym rynek skurczył się do roku 2019. Porównując te dane z rekordowym rokiem 2021 mamy odczynienia ze zmniejszeniem ilości sprzedaży wielkogabarytowego sprzętu o 1,4 mln szt. Spośród całego asortymentu swój udział umocniła największa kategoria produktowa, czyli urządzenia chłodnicze – 27% (wart.). W całym roku 2023 wzrosty odnotowano jedynie w pralkach wąskich oraz niszowych kategoriach jak lodówki jednodrzwiowe czy lodówki z zamrażalnikiem na górze oraz kuchenki gazowe. Udział sprzętu do zabudowy stanowi 39% wolumenu dużego AGD.

– Niektórzy byli zaskoczeni pewnymi trendami rynkowymi, jednak dla większości specjalistów spadek popytu był do przewidzenia. Po okresie COVID-owej prosperity, kiedy to konsumpcja napędzana była zakupami osób rezygnujących z wyjazdów wakacyjnych lub wyjścia do kina, przyszedł czas korekty – mówi Wojciech Konecki, Prezes APPLiA.

Rynek małego AGD zmalał wartościowo w roku 2023 o ok. 2%. Według szacunków APLIA stanowi on ok. 4,6 mld zł netto. Ekspresy do kawy do największa kategoria – w Polsce w ubiegłym roku sprzedało się 550 tys. tego sprzętu (-18% r/r). Drugą co do wielkości kategorią są odkurzacze.

Stawiamy na oszczędzanie!

AGD od blisko 20-stu lat finansuje recykling zużytego sprzętu w ramach tzw. Rozszerzonej odpowiedzialności producenta. Wydano na to już ponad 1,5 mld zł. Cały asortyment AGD od lat jest wytwarzany w oparciu o ekoprojektowanie nakierowane na ograniczanie szkodliwych substancji, redukcję zużycia zasobów oraz zwiększanie dostępności części.

Oferowany obecnie sprzęt AGD do nowoczesne urządzenia pozwalające oszczędzać nie tylko czas, ale w znacznym stopniu także prąd i wodę, a co za tym idzie zmniejszać rachunki gospodarstw domowych. Dzisiejsze lodówki w najwyższej klasie energetycznej A zużywają aż o 25% mniej energii elektrycznej niż lodówki w starej klasie A produkowanej kilkanaście lat temu, a które nadal wykorzystywane są w naszych domach. Wymiana takiego sprzętu to oszczędność ok. 320 kWh oraz 310 zł na rachunku za prąd rocznie. Postęp technologiczny także w innych kategoriach daje potencjał oszczędzania zasobów. W Polsce nadal wiele gospodarstw posiada starsze urządzenia, których wymiana pozwoliłaby na zaoszczędzenie nawet kilku TWh w skali roku. Jest to wielkość niebagatelna biorąc pod uwagę fakt, że 14 mln gospodarstw domowych konsumuje w Polsce 30 TWh.

Data publikacji: 28.02.2024
Przeczytaj również

Handel:
E-commerce B2B: Sposób na poprawę efektywności i zwiększenie zysków
W świecie cyfryzacji i globalizacji, e-commerce B2B (Business-to-Business) staje się nieodzownym elementem strategii biznesowych firm. Czym jest e-commerce B2B, jakie przynosi… więcej »
Aktualności:
Cross-Border E-commerce: Rozwiń e-sprzedaż na rynkach zagranicznych. Ostatnie dni na bezpłatne zgłoszenia!
Już 16 maja firmy zainteresowane rozwojem e-sprzedaży na rynkach zagranicznych będą mogły skorzystać z bezpłatnych wykładów i porad ekspertów podczas konferencji… więcej »
Handel:
Jak wybrać platformę dla sklepu internetowego w ekspansji zagranicznej?
Wybór odpowiedniej platformy dla sklepu internetowego podczas ekspansji zagranicznej ma znaczący wpływa na efektywność sprzedaży, obsługę klienta oraz ogólną strategię… więcej »