Grupa BSH, właściciel m.in. marek Bosch i Siemens, podsumowuje rok

BSH Hausgeräte GmbH osiągnęło obroty w wysokości 14,8 miliarda euro w 2023 r. Skorygowany o efekty kursowe obrót był więc na poziomie z poprzedniego roku. Jak jednak oczekiwano, po znaczącym wzroście w czasie pandemii koronawirusa, obrót zmalał o siedem procent w ujęciu nominalnym w porównaniu z poprzednim rokiem. BSH było w stanie zwiększyć sprzedaż i zdobyć udziały w rynku w niektórych krajach oraz w kategorii pralek i suszarek, mimo ogólnego trendu spadkowego w regionach. „Podążamy za jasno określoną strategią, która pozwala nam nie tylko poradzić sobie z obecnymi wyzwaniami, ale także rozwijać nasze mocne strony” – podkreśla CEO dr Matthias Metz.

Podobnie jak cały sektor przemysłu, wiodący producent AGD w Europie podsumowuje rok pełen wyzwań. Kryzysy geopolityczne, napięta sytuacja gospodarcza na całym świecie i wynikająca z tego stagnacja na globalnym rynku AGD stworzyły trudne warunki. Podczas gdy w poprzednich latach BSH było w stanie skorzystać z „boomu” związanego z pandemią w branży dóbr konsumpcyjnych, w 2023 r. wysoka inflacja, wzrosty stóp procentowych i wynikający z tego światowy kryzys na rynkach nieruchomości znacząco osłabiły nastroje konsumentów.

„Utrzymujące się globalne kryzysy gospodarcze i geopolityczne gruntownie zmieniły warunki dla całej branży AGD. Aby jeszcze bardziej wzmocnić konkurencyjność BSH i sfinansować niezbędne inwestycje, konieczne jest uważne monitorowanie sytuacji kosztowej i dostosowanie związanego z tym planu kadrowego” – wyjaśnia Matthias Metz. Dodaje: „W trudnym otoczeniu BSH ponownie udowodniło swoją odporność, osiągając wyniki znacznie lepsze niż rynek. To dzięki zaangażowaniu naszych około 60 000 pracowników na całym świecie.”

Wpływ kursów walutowych na obroty we wszystkich regionach

Mimo stabilnych udziałów rynkowych, obroty w regionie Ameryki Północnej (USA/Kanada) spadły o 11,3 procent, głównie z powodu bardzo słabego popytu i wysokiego stopnia konkurencji.

Znaczący spadek obrotów o 10,5 procent w regionie Chin był głównie wynikiem negatywnych efektów kursów walutowych oraz spowolnienia chińskiej gospodarki. BSH pozostaje największym zagranicznym producentem AGD w Chinach, choć stoi w obliczu silnej konkurencji cenowej ze strony azjatyckich dostawców.

Liczba sprzedanych urządzeń AGD spadła również w regionie Europy. Spadek nasilał kryzys na rynkach nieruchomości i jego wpływ na sprzedaż urządzeń do zabudowy. Za sprawą wyższych średnich ceny spadek obrotów został ograniczony do 6,3 procent. Mimo spadku, zwłaszcza na rynku w Niemczech, Grupa BSH osiągnęła również pewne pozytywne wyniki, np. wzrost obrotów w południowej Europie.

W regionie Rynków Wschodzących, który obejmuje obszary takie jak Europa Wschodnia, Bliski Wschód i kontynent afrykański, obroty spadły tylko nieznacznie, o 2,2 procent. Pomijając jednak pełne wycofanie się z działalności w Rosji, BSH odnotowało niewielki wzrost obrotów, napędzany zwłaszcza dobrą koniunkturą na rynku AGD w Turcji.

Jasny plan na przyszłość i cel wzrostu we wszystkich regionach

BSH z pewnością patrzy w przyszłość. „Nasz cel jest jasny: dzięki wyjątkowym markom oraz silnym, innowacyjnym i trwałym produktom, chcemy inspirować naszych konsumentów, jednocześnie prowadząc do sukcesu naszych klientów i partnerów detalicznych” – podkreśla Matthias Metz. „W tym celu realizujemy naszą strategię. Chcemy nadal z powodzeniem rozwijać się we wszystkich regionach BSH, dalej rozszerzamy naszą obecność na lokalnych rynkach. Oprócz opracowywania innowacji produktowych dostosowanych do potrzeb rynku, zainwestowaliśmy na przykład w nowe centrum serwisowe i logistyczne w Turcji oraz nową fabrykę piekarników w Egipcie przeznaczonych na afrykański rynek”.

W nowej fabryce w Meksyku pierwsze lodówki produkowane na rynek północnoamerykański zjadą z linii produkcyjnej w połowie roku. W naszych centrach designu w różnych miastach Ameryki Północnej umożliwiamy konsumentom zapoznanie się z naszymi markami i produktami oraz aktywnie wspieramy klientów i partnerów, takich jak deweloperzy, projektanci wnętrz i architekci.

Wzrost w kategorii pralek i suszarek oraz w serwisie producenta

Spadek sprzedaży domów i mieszkań w ubiegłym roku doprowadził do znacznego zmniejszenia sprzedaży mebli kuchennych, a tym samym niższego popytu na AGD, zwłaszcza w segmencie urządzeń do zabudowy. Jest to szczególnie widoczne w kategoriach piekarników i płyt kuchennych, a także lodówek i zmywarek.

Pozytywne wyniki osiągnęła natomiast kategoria pralek i suszarek oraz serwis producenta, który oferuje kompleksowe portfolio usług.

W przypadku kategorii małego AGD, obroty spadły o 7,2%. Było to spowodowane, między innymi, przerwami w produkcji na skutek powodzi w słoweńskim zakładzie produkcyjnym w Nazarje. Jednak możliwości dostaw BSH zostały już w pełni przywrócone.

Innowacje z realną korzyścią dla konsumentów

W ramach swojego bogatego portfolio marek, BSH zaprezentowało i wprowadziło na rynek nowe innowacyjne produkty na całym świecie w 2023 roku, które oferują rozwiązania dostosowane do potrzeb konsumentów.

Najlepszym tego dowodem jest fakt, że Bosch Cookit został pod koniec 2023 r. uznany przez ważną niemiecką organizację Stiftung Warentest za zwycięzcę testu, a tym samym najlepszy gotujący robot kuchenny.

Nowa gama piekarników do zabudowy premium marki Siemens oferuje rozwiązanie zapewniające doskonałe rezultaty pieczenia. Piekarnik wykorzystuje sztuczną inteligencję i zintegrowaną kamerę do automatycznego rozpoznawania potraw i sugerowania odpowiednich ustawień piekarnika.

BSH dotrzymuje kroku wysokim standardom wzornictwa i przenosi minimalistyczny trend w luksusowych kuchniach na wyższy poziom: Na przykład płyta indukcyjna Essential Induction luksusowej marki Gaggenau staje się niewidoczna, ponieważ znika pod ultrakompaktowym blatem Dekton, co otwiera przed architektami i projektantami zupełnie nowe możliwości twórcze.

Rekordowe wydatki na badania i rozwój zapewniają solidne podstawy do realizacji celów wzrostu

Dzięki proaktywnemu planowaniu, BSH stoi na solidnych fundamentach ekonomicznych, nawet w tych trudnych czasach i może kontynuować inwestycje. Przy nakładach inwestycyjnych w wysokości 600 milionów euro, co stanowi około czterech procent obrotów, BSH koncentruje się na wdrażaniu swojej strategii produktowej i rozwojowej we wszystkich regionach. „Z rekordową sumą około 850 milionów euro, inwestujemy więcej w badania i rozwój niż kiedykolwiek wcześniej, kładąc w ten sposób podwaliny pod osiągnięcie naszych ambitnych celów wzrostu jako jednego z wiodących producentów sprzętu AGD na świecie” – mówi CFO Gerhard Dambach.

Zrównoważone produkty i procesy produkcyjne

BSH kontynuuje inwestycje w zrównoważony rozwój. Tylko w ubiegłym roku BSH zainwestowało ponad 10 milionów euro w ponad 270 przedsięwzięć na rzecz poprawy efektywności energetycznej, oszczędzając w ten sposób około 35 gigawatogodzin energii w obszarze produkcji. Na przykład, w niemieckiej fabryce lodówek w Giengen zainstalowano system odzyskiwania ciepła, a w Chinach powstała największa instalacja fotowoltaiczna w całej Grupie Bosch.

Wykorzystanie materiałów, które są przyjazne dla środowiska, odgrywa kluczową rolę w rozwoju i produkcji. Od września 2023 r. zmywarki w zakładzie w Dillingen w Niemczech są produkowane przy częściowym użyciu nierdzewnej stali o śladzie węglowym o 47 procent niższym niż w przypadku konwencjonalnej stali nierdzewnej[1]. Jest ona stosowana w całej Europie w zmywarkach w klasach energetycznych A i B.

Ponadto BSH koncentruje się na jakości i trwałości. Aby wzmocnić naprawy jako bardziej zrównoważoną alternatywę dla wymiany, BSH wydłużyło w zeszłym roku dostępność części zamiennych do 15 lat dla dużych urządzeń i do 10 lat dla małych urządzeń[2]. Dla większości konsumentów części zamienne będą w rzeczywistości dostępne znacznie dłużej od daty zakupu. Pod tym względem producent urządzeń gospodarstwa domowego znacznie przekracza wymogi prawne w UE, a także praktykę większości konkurentów.

Perspektywy na rok obrotowy 2024

Choć ubiegły rok był trudny, BSH z optymizmem patrzy w przyszłość. „Nasza firma odnosi sukcesy od ponad 55 lat i zajmuje silną pozycję w obecnym otoczeniu gospodarczym z jasną strategią, wyjątkowymi markami, przekonującymi innowacjami i silnym zespołem” – podkreśla Matthias Metz. Dodaje: „Chcemy ponowie aktywnie kształtować rynki w 2024 roku, inspirować konsumentów i prowadzić klientów do sukcesu, aby osiągnąć rentowny wzrost we wszystkich regionach”.


[1] W procesie produkcji stal nierdzewna o obniżonej emisji CO2 jest mieszana z konwencjonalną stalą nierdzewną.

[2] Odnosi się to do wszystkich funkcjonalnie istotnych i nadających się do przechowywania części urządzeń wyprodukowanych po 1 stycznia 2023 r.

Data publikacji: 11.04.2024
Przeczytaj również

Handel:
Jak wybrać platformę dla sklepu internetowego w ekspansji zagranicznej?
Wybór odpowiedniej platformy dla sklepu internetowego podczas ekspansji zagranicznej ma znaczący wpływa na efektywność sprzedaży, obsługę klienta oraz ogólną strategię… więcej »
Aktualności:
Cross-Border E-commerce: Nowe możliwości dla polskich firm na rynkach zagranicznych
16 maja 2024 r. w Warszawie odbędzie konferencja Cross-Border E-commerce. Wydarzenie jest skierowane do przedsiębiorstw, które chcą rozwijać swoją obecność na… więcej »
Handel:
60 proc. Polaków kupuje online częściej niż w poprzednich latach [raport]
Od wielu lat zakupy online cieszą się niesłabnącą popularnością. Mniejszy wysiłek, wygoda, elastyczność i brak konieczności wychodzenia z domu stanowią dopiero… więcej »