Stwierdzenie, że jest międzynarodowym guru w dziedzinie kolorów, to za mało. Jej oficjalne tytuły to dyrektor wykonawczy Pantone® Color Institute oraz dyrektor Eiseman Center for Color Information & Training. Od ponad 20 lat Eiseman przeczesuje świat w poszukiwaniu nowych wpływów kolorystycznych i kieruje zespołem ekspertów w wyborze Koloru Roku Pantone®, a także palet w corocznej prognozie trendów Pantone® View Home + Interiors. Autorka 10 książek, jest zaufanym doradcą niezliczonych firm w zakresie najlepszych wyborów palety kolorystycznej w projektowaniu produktów i brandingu, zarówno w branży wnętrz, mody, jak i kosmetyków.
Eiseman pracuje obecnie nad trendami kolorystycznymi dla branży wyposażenia wnętrz na rok 2024, ale pytamy ją o jej spostrzeżenia na temat dzisiejszego świata kolorów, a także konkretne wskazówki dla sprzedawców detalicznych z sektora artykułów gospodarstwa domowego.
Wiedza o kolorach dla handlu
„Konsumenci są o wiele bardziej wyczuleni na kolory niż kiedykolwiek wcześniej” — mówi Eiseman. „Im więcej wiesz o kolorze, tym większe zaufanie ma do ciebie konsument” – zapewnia. Eiseman stale obserwuje wiele różnych branż, w tym modę, sztukę, rozrywkę, przemysł, technologię, naukę i podróże. Mówi, że dzisiejszy przemysł filmowy ma jeszcze większy wpływ na kolor niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie uważnie obserwuje gry i technologię. Niektórzy mogą na przykład dziwić się, w jaki sposób głębokie, nasycone odcienie popularnego serialu Netflix „Outlander” mogą wpływać na preferencje kolorystyczne konsumentów. „Zaufajcie mi, nawet jeśli konsument nie jest świadomy wpływu na siebie kolorów, które widzi, tak jest” — odpowiada Eiseman i dodaje: „Często warto studiować kolory w kolekcjach marek high-end lub high-tech, takich jak samochody, ponieważ preferencje kolorystyczne często przenoszą się na tańsze towary konsumenckie”.
Eksperymentowanie z kolorem
Po dwóch latach pandemii COVID-19 konsumenci czują większą swobodę w eksperymentowaniu z kolorami – twierdzi Eiseman. Nie oznacza to jednak, że konsumenci będą kupować wszystkie nowe produkty do domu w różnych kolorach, nawet jeśli ich na to stać. „Wyzwaniem dla sprzedawcy detalicznego jest pomoc klientom w dobraniu czegoś nowego do tego, co już posiadają” — mówi Eiseman.
Sugeruje szukanie sposobów na włączenie świeżych, nowych produktów, a nawet niedrogich zestawów aranżacyjnych, które przydadzą „blasku” lub będą stanowiły mocny akcent kolorystyczny. Jednym z przykładów może być dodanie przyciągających wzrok kieliszków w kolorze barwinka do aranżacji stołu z neutralnymi kamionkowymi naczyniami.
Kolory i emocje
Według Eiseman, kolor oferuje również wspaniałą okazję do nawiązania kontaktu z konsumentami na poziomie emocjonalnym, ponieważ „emocje sięgają zenitu” po dwóch latach niepewności zdrowotnej, ekonomicznej i politycznej na całym świecie.
Ludzie szukają emocjonalnego ujścia, ale ważne jest, aby zdawać sobie sprawę, że nie wszyscy potrzebują tych samych emocji, mówi Eiseman. Są ludzie, którzy szukają ekscytacji i dramatu, ale są też tacy, którzy pragną komfortu i spokoju. Dlatego prognozy trendów Pantone® View Home + Interiors zawsze oferują wiele palet kolorów. Następnie firmy muszą poznać swój rynek docelowy, aby mieć pojęcie o tym, jaki trend kolorystyczny wybrać.
Jako kolejny dowód na działanie kolorów na emocje, Eiseman przytacza koncepcję „opatrunku dopaminowego”, która jest obecnie popularna w branży modowej. Polega ona na tym, że konsumenci szukają ubrań, które poprawią im nastrój, co doprowadziło do bardziej kolorowych (często odważnych) stylizacji. „Uwaga, trendy w świecie mody często torują również drogę tendencjom w branży artykułów gospodarstwa domowego” – zwraca uwagę Eiseman.
Uniwersalny świat kolorów
„Martwisz się, jak wybrane przez Ciebie kolory zostaną odebrane w różnych częściach świata? Nie przejmuj się tym za bardzo” – radzi Eiseman i wyjaśnia: „Kiedyś dość łatwo było zidentyfikować regionalne trendy, ale teraz jest tak wiele wpływów pochodzących z tak wielu różnych części świata i w dodatku wszyscy mamy do nich dostęp online. To tak, jakby świat kolorów stał się jednym wielkim tyglem. To dla mnie bardzo interesujące, jak uniwersalny stał się kolor”. Nie musi to oznaczać, że wszystkie kulturowe preferencje w zakresie kolorów zdezaktualizowały się, ale generalnie młodsi konsumenci są do nich mniej przywiązani.
„Uważaj na uogólnione stwierdzenia o tym, czego używać, a czego nie używać w niektórych krajach”, radzi Eiseman. „Myślę, że trzeba być świadomym wpływów narodowych lub regionalnych, ale należy brać pod uwagę przede wszystkim kontekst, w którym kolory będą używane oraz docelową grupę wiekową.
Tekst: Rachel Crippin Clark
Źródło: International Housewares Association (IHA) The Inspired Home Show
Więcej o kolorach w branży artykułów gospodarstwa domowego oraz o trendach kolorystycznych dowiecie się tradycyjnie na targach artykułów gospodarstwa domowego The Inspired Home Show w Chicago
Prezentacja Lee Eiseman zaplanowana jest na 6 marca 2023
Ekspozycja trendów Pantone® ColorWatch będzie dostępna podczas całych targów The Inspired Home Show
Więcej o targach i programie na stronie:
The Inspired Home Show – March 4-7, 2023, Chicago, IL