5 najważniejszych trendów w projektowaniu sklepów

Gepp’s Frankfurt ©Schwitzke

Personalizacja, koncentracja na kliencie i technologia nadają ton branży sprzedaży detalicznej i znajdują odzwierciedlenie w aktualnych trendach w wyposażaniu sklepów. Sklepy nie są postrzegane już jedynie jako miejsca transakcji między handlowcami a klientami. Oferują one klientom wyjątkowe wrażenia, funkcjonują jako miejsca wydarzeń i dostarczają inspiracji. To wnioski organizatorów tegorocznego konkursu EuroShop RetailDesign Awards 2020, którzy przeanalizowali 73 przykłady wybitnych konceptów sklepowych z 22 krajów. Spośród nich 30 znalazło się na krótkiej liście. Natomiast zwycięzcy zostaną ogłoszeni i odpowiednio uhonorowani podczas targów EuroShop w Düsseldorfie wieczorem 16 lutego.

Claudia Horbert, ekspertka ds. wyposażenia sklepów EHI, wyłowiła pięć najważniejszych trendów w międzynarodowym retailu:

Przytulne otoczenie
Projektanci sklepów coraz częściej wykorzystują kolorowe elementy we wnętrzach. Kolory, takie jak zielony i różowy oraz ciepłe pastele, tworzą bowiem pozytywną atmosferę. Nadal popularnym materiałem jest drewno. W połączeniu z metalem i betonem komunikuje nowoczesność i może być częścią industrialnego stylu. Pokrycia podłogowe, panele ścienne i ciemne drewno są łączone z roślinami, meblami wypoczynkowymi i dziełami sztuki, aby stworzyć domową atmosferę zachęcającą klientów do pozostania i zabawy.

Elastyczne przestrzenie
Sklepy stały się hybrydowymi przestrzeniami, które można wykorzystać w różny sposób. Punkty sprzedaży są powiększane o kawiarnie lub wystawy. Sklepy spożywcze mogą mieścić restauracje lub miejsca przeznaczone na lekcje gotowania lub na degustacje wina. Tego rodzaju przestrzenie stały się integralną częścią projektów sklepów.

Sprzedaż wielokanałowa
Światy online i offline stają się coraz bardziej ze sobą powiązane w handlu detalicznym. Elementy cyfrowe są wkomponowywane w tradycyjne wyposażenie sklepów. Przykładami są urządzenia do sprawdzania dostępności i zamówień online, lustra bazujące na rozszerzonej rzeczywistości, wirtualne przymierzalnie i aplikacje do komunikacji z klientem.

Showroomy
Sklepy internetowe coraz bardziej zwracają się ku obecności w realu. Ten trend tchnie nowe życie w sprzedaż detaliczną oraz w projektowanie sklepów. Sklepy fizyczne wspierają internetową sprzedaż, służąc jako showroomy, które promują produkty i zwiększają świadomość marki.

Personalizacja
Detaliści odpowiadają na indywidualne potrzeby klientów za pomocą specjalnych narzędzi konfiguracyjnych, tabletów i aplikacji. Często klienci mogą nawet uczestniczyć w procesie produkcyjnym. Dzięki temu produkty codziennego użytku nabierają indywidualnej wartości i stają się wyjątkowymi przedmiotami osobistymi.

Jak trendy te wdrażają najlepsi? Będziemy mogli zobaczyć już niedługo, dzięki finałowi konkursu EuroShop RetailDesign Awards 2020, który zostanie rozstrzygnięty 16 lutego, podczas targów
EuroShop w Düsseldorfie. Bilety można nabyć na stronie: https://www.euroshop-award.com/tickets/.

Data publikacji: 11.02.2020
Przeczytaj również

Handel:
Jak marki i sprzedawcy mogą sprostać nowym oczekiwaniom klientów [raport]
Wyniki raportu Connected Shoppers pokazują, że w miarę jak zaciera się granica między fizycznymi a cyfrowymi punktami kontaktu, klienci oczekują od marek i sprzedawców,… więcej »
Handel:
Ranking e-sklepów z meblami i artykułami dekoracyjnymi w Europie [raport]
B+R Studio przeprowadziło badanie, które wyłoniło najczęściej odwiedzane sklepy internetowe z meblami i artykułami dekoracyjnymi w wybranych krajach UE i Wielkiej Brytanii.… więcej »
Handel:
Cushman & Wakefield: Pandemia testuje handel stacjonarny i zarazem wyposaża go w nowe narzędzia
Pandemia nie obchodziła się łaskawie z żadnym obszarem biznesowym, szczególnie jej skutki odczuł sektor handlowy, a w nim najemcy centrów, parków i ulic handlowych.… więcej »