Firmy rodzinne w Polsce rosną w siłę

„Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach” – jednak czy na pewno? To powszechnie znane powiedzenie niekoniecznie sprawdza się w biznesie. Najlepiej wiedzą o tym ci, którzy na wartościach rodzinnych zbudowali prężnie rozwijające się firmy. Ich początki często sięgają czasów jednego zakładu produkcyjnego, który z biegiem lat przeistoczył się w przedsiębiorstwo zatrudniające kilkaset osób. To właśnie dynamiczny rozwój oraz specyfika zarządzania rodzinnym biznesem stały się inspiracją dla magazynu Forbes do stworzenia pionierskiego rankingu najdynamiczniej rosnących firm rodzinnych w Polsce.

Firmy rodzinne, dzięki stawianiu na innowacyjne rozwiązania, coraz wyraźniej zaznaczają swoją pozycję na rynku. Własną siłę budują na wartościach pozwalających na tworzenie trwałych i wielopokoleniowych przedsiębiorstw, których historia i tradycja łączy się w jednym punkcie.

Jednym z przykładów tego typu działalności jest elbląska firma Meble Wójcik, której początki sięgają 1986 roku, kiedy to Leszek Wójcik otworzył swój pierwszy zakład produkcyjny. Od tego czasu minęło ponad 30 lat, podczas których firma sukcesywnie się rozwijała, pozostając przez cały czas w rękach rodziny. Po czasie do założyciela dołączyły również jego dzieci. Wspólnie udało im się stworzyć jedną z największych polskich firm z branży meblowej. Obecnie Meble Wójcik to 3 nowoczesne fabryki specjalizujące się w produkcji mebli skrzyniowych do samodzielnego montażu.

Potencjał drzemiący w rodzinnych przedsiębiorstwach został zauważony przez magazyn Forbes. Stworzył on ranking najdynamiczniej rosnących firm rodzinnych w Polsce w 2018 roku. W ten sposób wyłonione zostały najszybciej rozwijające się rodzinne biznesy – zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i krajowym. Firma Meble Wójcik także znalazła się w tym zestawieniu zajmując 3 miejsce wśród przedsiębiorstw z województwa warmińsko-mazurskiego oraz 46 pośród firm z całej Polski.

Miano firmy rodzinnej to dla nas pewnego rodzaju nobilitacja. Jesteśmy niezwykle dumni, mogąc mówić o marce Meble Wójcik jako o przedsiębiorstwie zbudowanym na wartościach rodzinnych i rosnącej w siłę, dzięki pracy dwóch pokoleń. Staramy się, aby „rodzinność” była przewagą i mocną stroną naszej organizacji. Udaje nam się to osiągnąć, ponieważ każdy z nas ma jasno określone zadania i obowiązki. – mówi Ewelina Wójcik, dyrektor działu marketingu Meble Wójcik. Dwa lata temu stanęliśmy przed ogromnym wyzwaniem, jakim była konsolidacja połączona ze zmianami personalnymi w zarządzie. Trzy spółki zostały połączone w jedną Meble Wójcik Sp. z o.o., a nowym prezesem zarządu został Piotr Wójcik, przejmując tym samym obowiązki po swoim tacie, Leszku Wójciku. On z kolei został Przewodniczącym Rady Nadzorczej firmy. Konsolidacja wymagała od nas ogromnej pracy związanej głównie ze zdefiniowaniem i poukładaniem wszystkich procesów od początku. Jakie są tego efekty? Tegoroczny ranking Forbes pokazuje, że zmiany były dobrym krokiem w stronę dalszej realizacji strategii dynamicznego rozwoju spółki – dodaje.

Forum Firm Rodzinnych „Forbesa” to nie tylko publikacja rankingu, ale również seria spotkań regionalnych z firmami, które postrzegane są jako rodzinne. Misją tej inicjatywy jest stworzenie platformy, na której przedsiębiorcy będą mieli możliwość podzielenia się doświadczeniami oraz obawami, związanymi z prowadzeniem biznesu, a także zainicjowanie dyskusji dotyczącej wyzwań, które stoją przed firmami rodzinnymi, a do których z pewnością należy kwestia sukcesji.

Kolejne cykliczne spotkanie poświęcone przyszłości polskich rodzinnych firm odbyło się 27 września w Sopocie. W trakcie wydarzenia miało miejsce oficjalne wręczenie nagród dla przedsiębiorstw, które znalazły się w rankingu Forbesa. Oprócz marki Meble Wójcik na gali wyróżnione zostały również takie firmy jak Ziaja czy LPP.

Data publikacji: 17.10.2018
Przeczytaj również

Handel:
Rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce
Pomimo wprowadzenia częściowego zakazu handlu w niedzielę rozwój rynku powierzchni handlowych w Polsce nie zwalnia tempa. Planowana podaż na koniec 2018 roku powinna… więcej »
Handel:
Nowy koncept sklepu Ikea w Blue City
23. października w centrum handlowym Blue City w Warszawie rusza zupełnie nowy koncept sklepu Ikea. Sklep ma mniejszą powierzchnię, więcej wejść i nie ma typowej dla… więcej »
Handel:
Jak sprzedawać lepiej we wnętrzarskim sklepie?
Przed sprzedawcami w sklepach wnętrzarskich stoi wiele wyzwań, często większych niż te, z którymi spotykają się pracownicy innych branż. Dlatego zapraszamy na szkolenie… więcej »