Wykorzystaj upcykling i twórz stylowe „nowe” tkaniny z nadrukami cyfrowymi

 Jeśli jesteś dostawcą tekstyliów lub dekoratorem, możesz myśleć o posiadanych zapasach starych, nieatrakcyjnych tkanin jak o obciążeniu – utopionym koszcie, czymś, co nieuchronnie trafi na śmietnik, straconą szansą na inwestycję lub stworzenie czegoś, co można by sprzedać. Jednak na rynku, na którym przekształcanie tego, co kiedyś było stare, w coś nowego i ekscytującego, jest teraz w modzie, korzystniej jest nie traktować tych niemodnych tekstyliów jak ciężaru, tylko jako coś, o co warto dbać – jak Twój „wyjątkowy kocyk”.

Nie ma nic złego w mówieniu o swoim „szczęśliwym” kocyku, tym, który masz od dzieciństwa. Naprawdę. Więcej niż kilku z nas taki ma, nawet jeśli o tym nie mówimy, ponieważ uważamy, że brzmi to dziecinnie lub głupio. Wykorzystaj go.

Pewnie najlepsze dni ma już za sobą. Jest wyblakły, postrzępiony, zużyty, podarty… po przejściach. Ale dla Ciebie jest wyjątkowy i nie chcesz się go pozbywać. Możesz na nim polegać. Przypomina Ci dom.

Właściciele marek i projektanci tworzący wyposażenie wnętrz rozumieją ten sentyment. Kiedy dekoratorzy tekstyliów produkują zasłony, dywany, koce lub tapicerkę meblową, nie tylko odpowiadają na zapotrzebowanie, ale tworzą kontury codziennego życia nabywcy. Wnoszą kolor do otoczenia, w którym można poczuć się jak w domu, bo jest domem.

Na rynku artykułów wyposażenia wnętrz pojawił się trend „upcyklingu”, w ramach którego zużyte przedmioty i materiały z przeszłości – takie jak ten ukochany koc – są ponownie wykorzystywane lub przekształcane w sposób, który daje im drugie życie i większą wartość niż kiedykolwiek wcześniej. Wydaje się, że ta koncepcja, od dawna będąca podstawą życia w Indiach, zwróciła uwagę dekoratorów i producentów na całym świecie.

W miarę jak apele o ograniczanie ilości odpadów i poprawę zrównoważonego rozwoju tekstyliów stają się coraz głośniejsze – i coraz częściej są egzekwowane przez działania regulacyjne – twórcy zwracają się ku upcyklingowi jako kluczowej strategii zaspokojenia tego popytu, kierując niepopularne materiały do nowych, innowacyjnych zastosowań zamiast na składowiska. Wśród wielu przykładów, które przykuwają uwagę, niedawny profil na SustainableJungle.com wymienia Goodee jako rynek artykułów wyposażenia wnętrz, dla którego upcykling jest priorytetem, jako kluczowy element promowanych przez nią etycznych i zrównoważonych praktyk, a partnerzy marki dbają o odpowiedzialne środki pozyskiwania i produkcji.

Upcykling reprezentuje elastyczność, wszechstronność i zdolność adaptacji. Oznacza wyzwolenie się od zwykłych łańcuchów dostaw oraz związanych z nimi nieprzewidywalnych wyzwań i niepewności oraz możliwość stworzenia czegoś wartościowego z tego, co jest łatwo dostępne – biorąc to, co już mamy, i tworząc z tych zapasów modne kolory i wzory.

Na rynku pełno jest technologii druku cyfrowego, które pozwalają stosować cudowne kolory i grafikę na szerokiej gamie tekstyliów do użytku domowego, obejmujących włókna naturalne i syntetyczne. Najnowsze zrównoważone technologie druku cyfrowego oferują wszechstronną, niezawodną platformę, która nie wymaga zewnętrznej obróbki wstępnej materiałów przed ich dekorowaniem. Od początku oznacza to, że dekoratorzy tekstyliów nie musieliby martwić się pozyskiwaniem materiałów poddanych wstępnej obróbce. Niezależnie od dostępności, istnieją duże szanse, że ta technologia będzie w stanie nanieść na tkaninę trwałe, spójne i wysokiej jakości nadruki, bez ograniczeń dotyczących koloru czy szczegółów graficznych. Wystarczy załadować surowy materiał do podajnika, wybrać grafikę lub wzór, aby w ciągu kilku minut otrzymać gotowy, indywidualny nadruk w dowolnej potrzebnej ilości, gotowy do wysyłki lub wycięcia.

Wiele osób korzystających obecnie z tych systemów, niezależnie od tego, czy zajmują się zdobieniem tekstyliów do dekoracji wnętrz, samodzielnych szwalni, na potrzeby mody, odzieży itp., twierdzi, że kluczową zaletą tej technologii jest jej kompatybilność z włóknami naturalnymi – w przeciwieństwie do sublimacji, która ogranicza płótno do białego poliestru i generuje znaczne ilości odpadów. Usprawniony proces produkcyjny praktycznie nie powoduje marnowania wody, pozwala na realizację wielu zadań w jednym przebiegu i wymaga mniej pracy, energii, czasu i powierzchni, aby dostarczać zadrukowane materiały, które spełniają najbardziej rygorystyczne normy branżowe w zakresie jakości, trwałości i zrównoważonego rozwoju. Drukujesz grafikę za naciśnięciem jednego przycisku, więc chcesz produkować tylko to, co już się sprzedało – sprzyja to wysoce dochodowej działalności, umożliwiając skalowanie lub dostosowanie się do nieprzewidzianej dynamiki rynku.

Ten jednoetapowy proces sprawia również, że przygotowywanie próbek jest szybkie i proste, dzięki czemu projektanci mogą skutecznie spełniać swoje potrzeby przy niewielkim nakładzie czasu i inwestycji. Spróbuj czegoś nowego. Zobacz, co działa, a co nie. Podczas gdy większość projektantów będzie pracować z bawełną, lnem, dżinsem, wełną, poliestrem lub mieszankami, widzieliśmy już wykorzystanie tej technologii do zdobienia lateksu i skóry wegańskiej. Prawdopodobnie można by nawet umieścić zdjęcie 8-latka trzymającego Twój wyjątkowy kocyk na Twoim wyjątkowym kocyku.

W ubiegłym roku dekorator mebli Cozmo wykorzystał druk cyfrowy na żądanie do stworzenia niestandardowych „pokrowców” na sofy, dając projektantom możliwość nadania nowego życia tradycyjnemu wyposażeniu domu. Te dzieła, tworzone szybko, odpowiedzialnie i na żądanie, były prezentowane podczas London Design Festival i na najważniejszej na świecie wystawie tekstyliów ITMA 2023 (Mediolan).

Pracownia D-house Laboratorio Urbano wykorzystała cyfrowe zdobienie na żądanie, aby ożywić immersyjną koncepcję Inspirational Living autorstwa artysty i projektanta Markusa Benescha podczas Milano Design Week.

Dodanie możliwości druku cyfrowego zapewnia firmie Dye Into Print z New Jersey elastyczność „trzy- lub czterokrotnego zwiększenia liczby podłoży, na których można drukować”, często w przypadku zdobienia materiałów dostarczanych przez klientów z branży tekstyliów hotelarskich i domowych.

Z uwagi na szybki i sprawny charakter cyfrowego druku na żądanie, technologia ta w naturalny sposób nadaje się również do modyfikowania dekoracji na różnego rodzaju imprezy. Cadena z siedzibą w Tel Awiwie używa jej, aby zapewnić swoim klientom bardziej zapadające w pamięć, spersonalizowane wrażenia podczas przyjęć weselnych, bar micw i innych specjalnych okazji.

Technologię tę wykorzystano nawet do ekspresji religijnej, jak w tym projekcie, w ramach którego wyroby szklane znanego artysty Dale’a Chihuly’ego uzupełniono cyfrowo zdobionymi tkaninami w synagodze Hampton w Westhampton w stanie Nowy Jork.

Najnowsza generacja cyfrowych systemów zdobienia tekstyliów na żądanie oferuje pierwszy w branży efekt warstwowy, który nadaje zupełnie nowego wymiaru niestandardowym kreacjom – całkiem dosłownie. Wykorzystując pojedynczy zestaw atramentów pigmentowych, systemy te umożliwiają dekoratorom emulację haftu 3D, winylu, haftu bez nici i innych przyciągających wzrok efektów graficznych. Mogą one obejmować neonowe akcenty, a nawet obrazy soczewkowe, które wydają się zmieniać, gdy są oglądane pod różnymi kątami. Jeden z projektantów, Fasac, wykorzystał ten system do stworzenia efektu symulowanej koronki – a całość została wydrukowana białymi atramentami, łącznie z nadrukami bieli na ciemnym tle – w kolekcji „Go White” zaprezentowanej podczas Première Vision na początku tego roku w Paryżu.

Wyobraź sobie, że jesteś dekoratorem tekstyliów i masz w magazynie rolki materiału, które nie do końca odpowiadają temu, co się dzisiaj sprzedaje. Kiedyś mogło to być kosztem utopionym, a teraz możesz po prostu stworzyć zupełnie nowe faktury dla tego materiału. Koncepcja nie jest nowa: Ludzie od dawna łączą tkaniny (zazwyczaj pochodzące z Pakistanu lub Indii) i włókniny (zazwyczaj pochodzące z Chin), aby tworzyć zupełnie nowe materiały, poddając upcyklingowi to, co mają do dyspozycji.

Niezależnie od tego, czy jesteś producentem tkanin czy mebli, możesz teraz poddać upcyklingowi swoje stare zapasy tkanin, drukując na nich i przekształcając je w „nowe” tkaniny i wzory, biorąc coś starego i dając swoim klientom całkowicie nowy, modny produkt.

Wyczuwając ten trend odchodzenia od bardziej problematycznych tradycyjnych praktyk tekstylnych w kierunku bardziej zrównoważonych opcji – takich jak upcykling – z pewnością nie jest przypadkiem, że kilku producentów z krajów, które od dawna są kojarzone z niedrogą produkcją tekstyliów za granicą – Chin, Indii, Turcji i Dubaju, zapowiedziało ostatnio wprowadzenie tych systemów.

Nie masz potrzebnych materiałów? Po prostu weź to, co masz i przekształć w coś, co pokochają projektanci i konsumenci. Coś, co zapewni bogaty i olśniewający wystrój ich domów, biur, imprez i innych przestrzeni mieszkalnych, oferując jakość i trwałość, które przetrwają, bez względu na to, co przyniesie życie. Coś w rodzaju tego wyjątkowego kocyka.

Aby dowiedzieć się więcej na temat zrównoważonej cyfrowej realizacji wystroju wnętrz na żądanie, odwiedź Kornit.com lub PixelToParcel.com.

Data publikacji: 23.11.2023
Przeczytaj również

Technologia:
Przyszłość produkcji tekstyliów domowych: mniej zapasów i odpadów, wyższe marże
O produkcji na żądanie oraz o trendach na rynku tekstylnym rozmawiamy z Łukaszem Werskim, Sales Managerem na Polskę firmy Kornit Digital Europe. Zmiany w przemyśle lekkim… więcej »
Nowości:
Tchnij nowe życie w wystrój wnętrz z Kornit Digital. Poznaj druk na żądanie
Praca zdalna zachęciła ludzi na całym świecie do zainteresowania się ich potrzebami związanymi z wystrojem wnętrz, a także do robienia większości zakupów online.… więcej »
Technologia:
5 wskazówek, jak zoptymalizować produkcję tekstyliów domowych, dopasowując ją do oczekiwań dzisiejszych konsumentów
Odkąd świat zaczął pracować z domu, inaczej postrzegamy naszą prywatną przestrzeń. Pojawiają się nowe oczekiwania i stare problemy, zmuszając ludzi na całym świecie… więcej »