Konkursy Mazda Design wyłoniły najciekawszych młodych projektantów

Magda Jurek „TRN”

W ostatnich dniach starego roku poznaliśmy wyniki pierwszego etapu obecnej edycji konkursu Mazda Design Experience 2020/21. Podczas wirtualnej gali jurorzy zaprezentowali pięcioro projektantów, którzy w 2021 roku stworzą projekty zgodne
z hasłem reKREACJA oraz inspiracją konkursową – elektryczną Mazdą MX-30. Zwycięzca całego konkursu otrzyma nagrodę o wysokości 20 tys. zł oraz możliwość realizacji swojego projektu. Na gali została ogłoszona także laureatka nagrody specjalnej Mazda Design Award za rok 2020!

Martyna Piątek, Aleksander Rokosz, Wojciech Błaszczyk, Karolina Gardzilewicz oraz Anna Eliza Gwiazda – to nazwiska młodych (wszyscy nie ukończyli 30 lat), ale niezwykle utalentowanych designerów, na których warto będzie zwrócić uwagę w nadchodzącym roku. Cała piątka znalazła się bowiem w gronie finalistów pierwszego etapu konkursu Mazda Design Experience 2020/21. (https://www.youtube.com/watch?v=Q4fIqWSxBwo)

Ceniony od dekady konkurs projektowy Mazdy w tym roku zmienił formułę. Od teraz organizowany jest w cyklu dwuletnim i podzielony na dwa etapy. Ma to na celu lepsze poznanie uczestników, głębszą integrację z wybraną grupą projektantów oraz znacznie większe możliwości prezentacji ich prac i wymiany doświadczeń.

Hasłem jedenastej edycji konkursu została „reKREACJA”, a główną inspiracją pierwszy
w pełni elektryczny model – Mazda MX-30. W tym roku, aby wziąć udział w konkursie, wystarczyło wysłać portfolio swoich dotychczasowych projektów.

Ostatecznie nadesłano ponad 150 zgłoszeń, w większości o bardzo wysokim poziomie, z wielu różnych dziedzin – wzornictwa, architektury, projektowania graficznego, mody, a nawet sztuki performance’u.

Wyboru uczestników, którzy wezmą udział w drugim etapie konkursu dokonało jury w składzie: Jo Stenuit – dyrektor designu Mazda Motor Europe, Tomek Rygalik – jeden z najbardziej uznanych polskich designerów, Anna Grużewska – redaktor naczelna magazynu „Czas na Wnętrze”, Alicja Patanowska i Agnieszka Bar – laureatki nagrody Mazda Design Award w 2018 i 2019 roku.

Wśród finalistów, którzy wezmą udział w drugim etapie konkursu znaleźli się:

Martyna Piątek

Swoje projektowanie opiera na sześciu filarach, takich jak: Emocje, Funkcja, Materiał, Natura, Rzemiosło oraz Lokalność. Dobrym przykładem takiego podejścia jest jej dyplomowy projekt „Pamięć”, który powstał jako manifest przeciwko nieodpowiedzialnej produkcji zniczy z tworzyw sztucznych oraz jako niezgoda na spłycanie sensu podtrzymywania pamięci o bliskich zmarłych. Projektantka uważa, że podstawą dobrego designu są ludzkie emocje, a najlepszą inspirację stanowi natura. Stworzyła między innymi: „Projekt Pamiętam” oraz „Lampa Gala 360”.

Martyna Piątek „Pamiętam”

Aleksander Rokosz – architekt, który w swoim pracach łączy architekturę i sztukę z analizą zjawisk i procesów społecznych, naukowych, historycznych i popkulturowych. Stworzone przez niego obiekty są głęboko przemyślane, wieloznaczne, a zarazem bardzo poetyckie i efektowne. Znany z takich realizacji i projektów jak: „Kapsuła Czasu” (2019-2020) oraz „Wierszownik” (2017).

Aleksander Rokosz „Wierszownik”

Wojciech Błaszczyk – jego projekty cechuje prosta, ale niezwykle estetyczna forma, która wynika z obserwacji przyrody i zjawisk fizycznych. W pracach często nawiązuje do tradycyjnego japońskiego rzemiosła – wykorzystując naturalne, lokalne materiały i korzystając z tradycyjnych technik obróbki drewna. Współautor projektu „Loop Chair” (2020) oraz autor projektu „Sonda. Graduation Project” (2017).

Wojciech Błaszczyk „Loop Chair”

Karolina Gardzilewicz – projektantka, która w śmiały sposób łączy garncarstwo z rzeźbą i architekturą. W twórczości aktualizuje wartości duchowe wspólne ceramice i architekturze, powołując się na kulturę, sztukę i religię. Naczynie ma dla niej wartość nie tylko użytkową, lecz także rzeźbiarską, a nawet filozoficzną. Stworzyła między innymi takie projekty jak „Umywalnia. Obiekt użytkowy” (2019) czy „Poles”.

Karolina Gardzilewicz „Umywalnia”

 

Anna Eliza Gwiazda – W projektowaniu na pierwszym miejscu stawia użytkownika, dlatego wysoko ceni współpracę z psychologami, którzy zwracają uwagę na emocjonalne potrzeby człowieka. Fascynuje się projektowaniem dla dzieci i tym, w jaki sposób można wychowywać poprzez obcowanie z dobrym i odpowiedzialnym designem. Autorka „Zestawu wspomagającego terapię traumy EMDR” (2020) oraz obiektu „Multi – zabawek kreujących empatię”

Anna Eliza Gwiazda „EMDR”

Ale to nie wszystko, ponieważ jury postanowiło przyznać tzw. dziką kartę jednemu z projektantów uczestniczących w konkursie spoza wybranej piątki. Tym samym osoba ta stanie się szóstym uczestnikiem II Etapu Mazda Design Experience 2020/21. Kto dostał tę wyjątkową szansę, dowiemy się w drugiej połowie stycznia tego roku.

Zadanie uczestników drugiego etapu konkursu będzie polegać na zaprojektowaniu i wykonaniu prototypu przedmiotu, o wysokiej wartości estetycznej i użytkowej z wykorzystaniem materiału pochodzącego z recyklingu. Projekt powstanie w myśl hasła reKREACJA, aktualizując jego wybrane znaczenia i wartości istotne dla Mazdy.

Mazda Design Award 2020

Podczas wirtualnej gali jurorka Agnieszka Bar ogłosiła także nazwisko laureata Mazda Design Award 2020. Specjalną nagrodę w wysokości 50 tys. zł i statuetkę KODO za najciekawszy polski projekt zrealizowany w ciągu ostatnich trzech lat otrzymała Magda Jurek. Jury zdecydowało się nagrodzić jej kolekcję lamp i luster „TRN” za łamiący konwencje i niezwykle oryginalny design, który w zaskakujący sposób łączy sztukę nowoczesną z wysoką funkcjonalnością. Nagroda została przyznana za oryginalne przeniesienie fascynacji malarstwem Jana Tarasina na świat przedmiotów, w formie prostej ale niezwykle efektownej przestrzennej kaligrafii. Projektowane przez Magdę Jurek przedmioty właściciel może dowolnie udoskonalać, aranżować, a czasem nawet samodzielnie tworzyć. I co niezwykle ważne jej obiekty są pełne życia i humoru, który nie jest częstą cechą tak szlachetnego designu.

Magda Jurek „TRN”

Statuetkę i symboliczny czek na 50 tys. zł wręczył laureatce osobiście Szymon Sołtysik – PR Manager Mazda Polska.

Data publikacji: 9.01.2021
Przeczytaj również

Handel:
Global Innovation Awards 2024: Poznaj najlepsze sklepy z artykułami domowymi na świecie
Jak co roku, w marcu międzynarodowa organizacja branżowa International Housewares Association (IHA) ogłosiła w Chicago wyniki światowego konkursu Global Innovation Awards… więcej »
Konkursy:
Konkurs „Kolory, które budzą wnętrza” firmy Cerames rozstrzygnięty
Zakończyła się pierwsza edycja konkursu pt. „Kolory, które budzą wnętrza” zorganizowanego przez firmę Cerames, która od ponad 15 lat oferuje na polskim rynku artykuły… więcej »
Konkursy:
Zgłoś się do polskiej edycji konkursu na najlepsze sklepy Global Innovation Awards (GIA)!
Trwają eliminacje do polskiej edycji Global Innovation Awards (GIA) - konkursu dla salonów stacjonarnych oraz sklepów internetowych z branży home. Sklepy mogą nadsyłać… więcej »