Jak rozpocząć sprzedaż zagraniczną w branży home & garden?

Wybierając wdrożenie strategii cross-border, czyli sprzedaży zagranicznej dla swojego e-biznesu, można zdywersyfikować kapitał i osiągnąć jeszcze większe zyski. Branża home & garden, mimo swojej specyfiki, również może budować skuteczną obecność na rynkach zagranicznych. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej na temat strategii ekspansji międzynarodowej.

Ekspansja międzynarodowa niesie ze sobą specyficzne wyzwania i problemy, które różnią się od tych, z którymi możemy się spotkać na rodzimym rynku. Mimo to cross-border staje się coraz bardziej istotny w strategiach biznesowych, a dostawcy platform e-commerce stale rozwijają nowe rozwiązania pod tym względem.

Prosty produkt w transporcie (np. moda, akcesoria, kosmetyki itp.) wymaga przede wszystkim ciekawego pomysłu na marketing oraz dużych nakładów na reklamę, bo konkurencja w tym obszarze często na rynkach zagranicznych już jest duża. Branże bardziej specyficzne, jak np. wnętrzarska, meblowa, ogrodniczą boją się wychodzić ze swoją ofertą poza rodzimy rynek. Zdając sobie sprawę z korzyści biznesowych, obawiają się wielu przeszkód natury logistycznej.

Sklep z wyposażeniem za granicą? Od czego zacząć?

Jak platforma e-commerce AtomStore, dostawca oprogramowania dla sklepów internetowych, możemy wspierać jednego z liderów w branży home&garden, który zdecydował się na wyjście na rynki zagraniczne.

Pierwszym krokiem jest decyzja, jaką drogą chcemy trafić do klientów zagranicznych. 70 proc. przedsiębiorców wybiera bezpośrednią sprzedaż z kraju pochodzenia poprzez stronę internetową w innym języku. Jest to o wiele wygodniejszy sposób niż sprzedaż poprzez popularne marketplaces czy platformy handlowe.

Wspomniany na początku klient zdecydował się na uruchomienie nowej witryny internetowej ze sklepem internetowym w wielu językach. Pierwszą przeszkodą okazała się… polska nazwa marki. Konieczne było stworzenie i zarejestrowanie nowego międzynarodowego brandu, który będzie uniwersalną nazwą dla wielu rynków.

Jeżeli nazwa Twojej marki już pochodzi od języka angielskiego lub jest przyjemna dla ucha w obcych językach (i nie budzi żadnych niekorzystnych skojarzeń kulturowych!) pierwszy krok za Tobą.

Drugi etap to decyzja o kierunku ekspansji. W tym przypadku na pierwszy ogień poszła Rumunia. Dlaczego? Przede wszystkim, to państwo jest w Unii Europejskiej, co oznacza znacznie mniej formalności. Rynek handlu transgranicznego w UE jest dobrze zorganizowany i łatwiejszy – nie wymaga rejestracji, zakładania oddziału firmy czy przestrzegania niestandardowych wymogów formalno-celnych. Dyrektywa Omnibus działa w wielu europejskich krajach podobnie, dlatego jej wdrożenie np. na rozwiązaniu dla sklepów AtomStore, jest w zasadzie bezproblemowe.

Dlaczego Rumunia? To rynek dynamiczny i chłonny, mało konkurencyjny, choć pod względem konsumenta wymagający. Organizacja obsługi klienta czy tłumaczeń na ten język jest również łatwodostępna dla polskiego przedsiębiorcy (można skorzystać z dedykowanych firm). Wysyłkę do Rumunii obsługują lokalni kurierzy wraz z brokerami logistycznymi, którzy są powszechnie dostępni w Polsce.

Najważniejsze cechy tłumaczeń, sklepu internetowego i dostawy zagranicznej

W swojej wielojęzycznym sklepie online z wyposażeniem do ogrodów i meblami oferuje sprzedaż aż do dwunastu państwa zagranicznych. Oczywiście, poszczególne rynki były otwierane po kolei. Jednak gdy, pierwsza ekspansja okaże się sukcesem, każda kolejna przychodzi już łatwiej.

Z naszych rozmów z klientami wynika, że najważniejszymi czynnikami, które decydują o sukcesie w sprzedaży zagranicznej są:

  1. przygotowanie dokładnej analizy rynku docelowego z szansami i zagrożeniami, w tym również dokładną analizą lokalnej konkurencji w naszej branży;
  2. wyśmienicie poukładane procesy logistyczne na rodzimym rynku.

Jeżeli oba warunki są spełnione, poniesienie porażki w cross-border będzie trudniejsze.

Pierwszym krokiem jest zlecenie tłumaczeń oferty sklepu, w tym przygotowanie treści pod SEO. Brak błędów językowych i wysokie wyniki w wyszukiwaniach organicznych to ważne czynniki sukcesu marki na rynku zagranicznym. Równolegle warto rozpocząć przygotowania do stworzenia wielojęzycznego i wielowalutowego sklepu internetowego.

Na jakie funkcje platformy e-commerce zwrócić uwagę jeśli myślimy o cross-border?

  • wielojęzyczność
  • wielowalutowość
  • elastyczne zarządzanie stawkami podatkowymi oraz kursami walut
  • lokalne stawki VAT i faktury ZW do płatników VAT
  • dostęp do lokalnych form płatności i kurierów
  • walidacja formularzy zamówienia
  • multistore (wiele domen, cenników czy szablonów)
  • narzędzia do międzynarodowego SEO
  • zgodność z przepisami RODO czy dyrektywą Omnibus
  • tworzenie różnych promocji per kraj

W przypadku sprzedaży zagranicznej lepiej postawić na platformę e-commerce typu SaaS.Po pierwsze, minimalizujemy koszty i czas potrzebne na rozpoczęcie sprzedaży na nowym rynku, bo wiele funkcji jest już gotowych na start. Po drugie, nie martwimy się o integrację z głównymi operatorami logistycznymi, płatności i lokalnymi porównywarkami. Po trzecie, otrzymujemy gwarancję dostosowania do unijnych przepisów np. w zakresie prywatności i ochrony praw konsumenta.

Po przygotowaniu sklepu internetowego i wgraniu automatycznie tłumaczeń (można też je często dodać ręcznie) przyszedł czas na organizację dostawy oraz zwrotów. Warto skorzystać z oferty brokera lub wyspecjalizowanych firm logistycznych. Najważniejsze jest jednak, aby one last mile (tzw. ostatnia mila) była obsługiwana przez lokalnych kurierów w danym kraju, których konsumenci darzą zaufaniem.

Podczas wyboru przewoźnika, istotne jest uwzględnienie systemu zwrotów. Nieuniknione są reklamacje, dlatego warto zautomatyzować procesy logistyczne. Klarowne i łatwe do zrozumienia zasady dotyczące zwrotów i reklamacji sprawią, że klienci będą czuć się bezpieczniej, co zwiększy ich chęć do zakupów w Twoim e-sklepie.

Słowo podsumowania o ekspansji zagranicznej. Warto? Bardzo warto!

Transgraniczny handel elektroniczny nie jest trendem. Konsumenci z coraz większą ufnością podchodzą do międzynarodowych zakupów, a wśród sprzedawców jest coraz mniej strachu przed porażką (przede wszystkim dzięki ofercie gotowych usług i rozwiązań na rynku).

Zamiast na rozwiniętych rynkach e-commerce walczyć z konkurencją, obniżać marżę lub drastycznie zwiększać nakłady na marketing w celu przyciągnięcia nowych klientów, lepiej szukać nowych sposobów rozwoju swojej firmy.

Jeśli rozważasz ekspansję zagraniczną, funkcje dostępne na platformie e-commerce powinny umożliwiać optymalne wejście na rynek zagraniczny. AtomStore to elastyczna, zintegrowana i przygotowana na międzynarodowe wyzwania platforma e-commerce, która umożliwia szybkie i ekonomiczne rozszerzenie sprzedaży na rynki zagraniczne.

BONUS. O wielu innych aspektach, wyzwaniach i przeszkodach związanych z wychodzeniem sklepów internetowych na rynki zagranicznych możesz posłuchać w specjalnym wywiadzie z e-commerce managerami, dostępnym pod adresem: https://www.youtube.com/watch?v=WwNSY6H7kTA

Data publikacji: 8.02.2024
Przeczytaj również

Handel:
Poprawa nastrojów konsumenckich. Optymizm kupujących napędza ecommerce w Polsce [raport]
Jak wynika z najnowszego raportu “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez  Allegro i agencję badawczą Minds & Roses, w… więcej »
Handel:
Jakie są najczęściej popełnianie błędy w sprzedaży zagranicznej i jak ich uniknąć?
Sprzedaż zagraniczna to dla wielu firm atrakcyjna szansa na rozwój i zwiększenie zysków. Wejście na nowe rynki międzynarodowe może przynieść liczne korzyści, takie jak… więcej »
Aktualności:
Cross-Border E-commerce: Rozwiń e-sprzedaż na rynkach zagranicznych. Ostatnie dni na bezpłatne zgłoszenia!
Już 16 maja firmy zainteresowane rozwojem e-sprzedaży na rynkach zagranicznych będą mogły skorzystać z bezpłatnych wykładów i porad ekspertów podczas konferencji… więcej »