Zakupy internetowe stały się dla nas codziennością, a cyfrowe formy płatności – standardem. Agencja badawcza Inquiry opublikowała szóstą edycję raportu dotyczącego zwyczajów zakupowych w internecie. Badanie zrealizowano wśród osób, które dokonują jakichkolwiek cyfrowych zakupów (produktów lub usług).
Jesteśmy zaawansowanymi użytkownikami e-commerce – chętnie korzystamy z różnych kanałów sprzedaży i nowoczesnych metod płatności. Na rynku dominują silni gracze, a największą popularnością cieszą się platformy marketplace, które kompleksowo odpowiadają na potrzeby zakupowe konsumentów. I choć azjatyckie platformy dobijają do czołówki, to nadal wiodącym miejscem zakupów online w większości kategorii jest Allegro.
Zakupy online stały się codzienną praktyką, a częstotliwość zakupów rośnie zarówno dla zakupów produktów (średnio 3 razy w miesiącu), jak i usług (2,3 raz w miesiącu). Najczęściej wybierane kategorie zakupowe nie zmieniły się od kilku lat. W czołówce znajdują się: odzież i bielizna dla dorosłych (52%), kosmetyki i perfumy (52%) oraz obuwie (48%). Dużą popularnością cieszą się również artykuły do wyposażenia wnętrz, książki, gry, multimedia oraz sprzęt RTV/AGD (39%) i akcesoria telefoniczne (35%). Ponad 30% kupuje online także zabawki i karmę dla zwierząt.
Co decyduje o wyborze danego sklepu lub platformy? Najważniejszym czynnikiem są atrakcyjne ceny (38%), a następnie darmowa dostawa i promocje (po 27%). Co czwarty konsument zwraca uwagę na szerokość oferty, a co piąty – na wcześniejsze pozytywne doświadczenia. Mniej istotne okazują się programy lojalnościowe czy dodatkowe ubezpieczenia, choć duże znaczenie mają opinie o firmie, warunki zwrotu towaru oraz poziom zaufania do sprzedawcy.
Polacy z łatwością poruszają się w świecie płatności cyfrowych. Najpopularniejszą metodą jest BLIK – obecnie wybiera go aż 43% badanych. Przelewy bankowe oraz szybkie systemy płatności (np. PayU, Przelewy24) preferuje co piąty. Z roku na rok spada natomiast udział tradycyjnych płatności kartą na rzecz aplikacji mobilnych.
– To już szósta edycja badania, które pozwala obserwować, jak dynamicznie zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków. Nasze dane pokazują, że jesteśmy otwarci na nowe rozwiązania i płynnie poruszamy się między światem online i offline – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska Inquiry. – Co czwarty badany zdobywa informacje o produkcie w sklepie stacjonarnym, by następnie dokonać zakupu online. W przypadku 15% sytuacja wygląda odwrotnie – najpierw szukają online, a kupują offline.