Sytuacja w handlu w Europie Środkowo-Wschodniej [RAPORT]

Eksperci międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield podsumowali trzeci kwartał 2020 roku na rynku nieruchomości handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Sektor handlowy odczuwa najbardziej negatywne skutki z powodu obostrzeń i okresów kwarantanny wprowadzanych przez rządy. Czynsze za wynajem najlepszych powierzchni przy głównych ulicach handlowych spadły w regionie o 20% w ujęciu rocznym, co odpowiada spadkom odnotowanym w innych krajach regionu EMEA.

Polska: Odwiedzalność w centrach handlowych po wiosennym lockdownie systematycznie rosła, osiągając 90% ubiegłorocznych wartości w ostatnim tygodniu sierpnia. O ile wrześniowe wyniki również przedstawiały się jeszcze bardzo optymistycznie, to od początku października, wraz ze wzrostem liczby nowych zachorowań w Polsce, odwiedzalność centrów handlowych zaczęła spadać. Badania pokazują, że klienci nieco chętniej odwiedzają średnie i małe obiekty, natomiast w dużych centrach handlowych obserwuje się tendencję do wykonywania szybkich i planowanych zakupów z krótszym czasem przebywania na terenie danego obiektu. Zważywszy na obecną sytuację i niepewność jutra, najemcy wykazują bardzo dużą ostrożność przy podpisywaniu długoterminowych umów najmu, preferując krótkoterminowe zobowiązania dotyczące sklepów typu pop-up.

Czechy: Wartość sprzedaży detalicznej w centrach handlowych – zwłaszcza w obiektach regionalnych – była w trzecim kwartale zbliżona do ubiegłorocznej, aczkolwiek wskaźniki odwiedzalności wyraźnie spadły. Przewiduje się, że regionalne centra handlowe szybko wyjdą z kryzysu, ale obiekty handlowe w Pradze nadal będą odczuwały trudności związane z brakiem turystów, pracowników w budynkach biurowych oraz osób przewijających się przez węzły przesiadkowe, przez co ich powrót na ścieżkę wzrostu sprzedaży będzie przebiegał wolniej.

Węgry: Sprzedaż detaliczna osiągała latem wynik zbliżony do tego sprzed pandemii przy jednoczesnym znacznym wzroście obrotów w handlu internetowym, które zwiększyły się o 40% w porównaniu z rokiem 2019. Jednak po krótkim okresie ożywienia w drugiej połowie lata, począwszy od września zauważalny jest spadek odwiedzalności w centrach handlowych. Czynsze za wynajem powierzchni przy głównych ulicach handlowych Budapesztu, które są w dużym stopniu uzależnione od obecności zagranicznych turystów, uległy obniżce w związku z dużymi spadkami obrotów odnotowywanymi w ostatnim czasie przez sieci handlowe. Sektor magazynów handlowych w mniejszym stopniu odczuł skutki pandemii Covid-19, a niektóre typy obiektów takie jak sklepy meblowe i sportowe odnotowały nawet wzrost obrotów w porównaniu z ostatnim kwartałem ubiegłego roku.

Rumunia: Po okresie narodowej kwarantanny czynsze w najlepszych centrach handlowych znalazły się pod presją, a jednocześnie rozpoczęły się renegocjacje mające na celu obniżki stawek czynszowych i uzyskanie większych pakietów zachęt. Aktywność deweloperska pozostała na wysokim poziomie, czego efektem było oddanie do użytku trzech centrów handlowych. Niemniej jednak na rok 2021 zaplanowano ukończenie budowy jedynie niewielkich parków handlowych i rozbudowy istniejących obiektów.

Słowacja: Podaż i popyt na rynku nieruchomości handlowych utrzymują się na niskim poziomie, podczas gdy stawki czynszowe i stopy kapitalizacji dla najlepszych obiektów pozostają nadal bez zmian. Czynsze w pozostałych obiektach handlowych kontynuują trend spadkowy – przede wszystkim z powodu dużego nasycenia powierzchnią handlową w stolicy, a także ograniczenia mobilności i wydatków przez konsumentów wskutek wprowadzenia bardziej rygorystycznych obostrzeń związanych z Covid-19. W oczekiwaniu na ustabilizowanie się sytuacji na rynku i możliwość osiągnięcia wyższych wskaźników odwiedzalności, wiele marek zapowiedziało opóźnienie swoich debiutów, a otwarcie dużej części nowych obiektów handlowych zostało przełożone na drugą połowę 2021 roku.

Data publikacji: 15.12.2020
Przeczytaj również

Handel:
JLL: Po zawirowaniach związanych z pandemią handel stacjonarny wraca na właściwe tory
Rynki europejskie notują odbicie szczególnie jeżeli chodzi o sprzedaż detaliczną. Chociaż wciąż mierzymy się z konsekwencjami COVID-19, to polski rynek handlowy na tle… więcej »
Handel:
Empik rozbudowuje ofertę upominków, ceramiki, tekstyliów i innych dodatków do wnętrz
Empik rozwija ofertę w sklepach stacjonarnych i stawia na produkty także z kategorii dostępnych do tej pory wyłącznie online. To m.in. dodatki do wnętrz w Strefie Design.… więcej »
Handel:
Jak polscy konsumenci oceniają sieci AGD RTV oraz DIY [ranking]
Agencja Inquiry sprawdziła za pomocą badania YouGov BrandIndex, jak konsumenci oceniają wiodące marki sklepów specjalistycznych pod względem jakości oferty. Przedstawiamy… więcej »