Rusza Łódź Design Festival 2023. Oto, co znajdzie się w programie tegorocznej edycji

Już po raz 17. poprzemysłowa przestrzeń Łodzi stanie się miejscem tętniącym najlepszym polskim (i nie tylko) designem. Tym razem organizatorzy Łódź Design Festival zabiorą nas w niezwykłą wyprawę w przyszłość. Nie będzie to jednak wyprawa w nieznane – jak głosi motyw tegorocznej edycji, „Future Perfect”, przyszłość będzie taka, jaką sami zaprojektujemy. Okazją do wspólnego zastanowienia się nad jej możliwymi perspektywami będą wystawy, prelekcje oraz spotkania i porywające rozmowy.

„Tegoroczny program i poruszane tematy będą skłaniać do działania tu i teraz, do namysłu nad wpływem naszych decyzji, także tych z pozoru drobnych. Poprzez liczne wystawy i różnorodne wydarzenia pokazujemy, jak fascynujący jest świat designu i jak nasza rzeczywistość mogłaby wyglądać, gdybyśmy zamiast przepowiadania przyszłości skupili się bardziej na jej odpowiednim zaprojektowaniu” – powiedział Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival, podczas konferencji prasowej zapowiadającej nadchodzącą edycję. Razem z Adamem Pustelnikiem, wiceprezydentem Łodzi oraz Maciejem Trzebeńskim, dyrektorem łódzkiej Fabryki Sztuki, podkreślili, że przyszłość jest w naszych rękach i już teraz powinniśmy podejmować działania związane z jej poprawą.

Tegoroczny Łódź Design Festival rusza już 18 maja. Przez 11 dni w Fabryce Sztuki w Łodzi będą odbywać się spotkania z uznanymi artystami, projektantami, architektami i teoretykami designu. Wszystko to pod znakiem rozmaitych wyobrażeń przyszłości, zarówno realistycznych, jak i tych dających się ponieść nieco fantazji. A może „przyszłość jest teraz, tylko nierówno rozłożona”, jak twierdził William Gibson, jeden z ojców science fiction?

Nie byłoby jednak Łódź Design Festival bez jego stałych elementów programowych: konkursu make me!, plebiscytu must have i Archibloku. Zwycięzców międzynarodowego konkursu make me! poznamy już 18 maja o 18:00 podczas ceremonii otwierającej Łódź Design Festival 2023. Organizowany corocznie konkurs nastawiony jest na śmiałe, prekursorskie pomysły, nieznane perspektywy projektowe, eksperymenty z formą czy funkcją przedmiotów… Czyli innymi słowy – na realną zmianę na lepsze, której nośnikiem będzie design. Na tegoroczny konkurs zostało zgłoszonych 171 projektów m.in. z Polski, Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii, Ukrainy czy Węgier. Spośród przysłanych zgłoszeń jury wybrało 25 prac. Wszystkie projekty finałowe zostaną zaprezentowane w ramach wystawy „Laboratorium Innowacji”.

Drugi weekend Łódź Design Festival 2023 odbędzie się pod znakiem polskiego designu. 27 maja o 17:00 wręczone zostaną wyróżnienia w plebiscycie must have na najlepsze polskie produkty. Na tegoroczny plebiscyt zgłoszono aż 400 produktów, z czego 80 zostało nagrodzonych znakiem jakości must have. Wyróżnione prace zobaczyć będzie można na towarzyszącej plebiscytowi wystawie, będącej swoistą panoramą współczesnego krajowego designu.

Weekend ten zamknie Archiblok – panel, którego tematem będą zagadnienia z zakresu architektury i urbanistyki. Tym razem organizatorzy zachęcą, by spojrzeć na nie przez pryzmat przyszłości – w myśl motywu Łódź Design Festival 2023 „Future Perfect” – jako wyzwanie i zadanie dla nas, współczesnych. Tak jak w poprzednich latach gospodarzem wydarzenia będzie znany reportażysta, felietonista i fotograf, Filip Springer. Wśród gości – prelegentów i prelegentek Archibloku – znaleźli się pisarka i antropolożka kultury Olga Drenda, historyczka architektury Aleksandra Kędziorek, architekt i znawca nowych technologii Adrian Krężlik, pisarz i krytyk architektury Grzegorz Piątek oraz architektka i urbanistka Agata Twardoch. 28 maja wygłoszą oni prezentacje, po których tradycyjnie przyjdzie czas na wspólną, porywającą dyskusję.

Przyszłości dotyczyć będą też główne wystawy prezentowane podczas tegorocznego Łódź Design Festival – „Człowiek Plus” i „Futuropolis”. „Człowiek plus” to refleksja nad wyzwaniami, jakie niesie ze sobą projektowanie nowych technologii polepszających sprawność i możliwości biologiczne naszych ciał. Tymczasem wystawa „Futuropolis” pokaże koncepcje miast idealnych – także te pochodzące z minionych już epok – oraz ich odbicie w praktyce. Przedstawione na niej zostaną najbardziej śmiałe, choć zarazem mocno osadzone w realiach projekty wzorowych dzielnic i całych metropolii. Przegląd „Kolekcje” to zaproszenie do prywatnych kolekcji osobistych przedmiotów – zarówno tych mających obiektywną wartość materialną, jak i kryjących wartość przede wszystkim emocjonalną. Wśród kolekcjonerów znaleźli się m.in. Mariusz Szczygieł, Maurycy Gomulicki i Mirella von Chrupek. Zaś „Miejskie legendy – słownik łodzianizmów” to prezentacja współczesnych prac ilustrujących legendy związane z miastem włókniarek, dla której kontekstem jest obchodzone w tym roku 600-lecie Łodzi.

To tylko niektóre elementy z szerokiej oferty programowej tegorocznego Łódź Design Festival. Szczegółowy program znaleźć można na https://lodzdesign.com/edycja-2023/program/

Łódź Design Festival 2023 odbędzie się w dniach 18-28 maja. Główne wystawy i wydarzenia będą mieć miejsce w Fabryce Sztuki przy ul. Tymienieckiego 3 w Łodzi. Wstęp na wszystkie wydarzenia w Centrum Festiwalowym jest bezpłatny. Na wybrane warsztaty obowiązują zapisy (informacje w programie).

Godziny otwarcia Centrum Festiwalowego:
18.05 | 17:30–21:00
19.05–21.05 | 10:00–20:00
22.05–25.05 | 10:00–18:00
26.05–28.05 | 10:00–20:00

Ostatnie wejście na wystawy możliwe na 30 minut przed zamknięciem Centrum Festiwalowego. Do Fabryki Sztuki dostać się można:

– tramwajem (linie 2A, 2B, 3B, 7, 8A, 8B, 9, 11, 18, 19)
– autobusem dziennym (linia 55)
– autobusem nocnym (linie N3A, N3B, N6)

Więcej informacji praktycznych podano na https://lodzdesign.com/edycja-2023/informacje/

Kalendarz wszystkich wydarzeń w ramach Łódź Design Festival: https://lodzdesign.com/harmonogram/

Data publikacji: 18.05.2023
Przeczytaj również

Aktualności:
Poznaj program Home & Garden Congress i zdobądź bezpłatną wejściówkę!
Już 13 marca będzie można dowiedzieć się, jak zwiększyć sprzedaż internetową artykułów z branży dom i ogród w kraju i za granicą. Na całodniowym wydarzeniu Home… więcej »
Aktualności:
edrone –narzędzie Marketing Automation i CRM dla e-commerce pozyskuje 20 mln inwestycji na rozwój w Polsce i Brazylii
edrone – firma tworząca system Marketing Automation i CRM dedykowany dla e-commerce ogłosiła kolejną rundę finansowania. Fundusze, w tym INventures, Mueller Medien, Atmos… więcej »
Aktualności:
Home & Garden Congress: Jak zwiększysz sprzedaż przez internet artykułów z branży dom i ogród
13 marca w Warszawie odbędzie się Home & Garden Congress. To wydarzenie konferencyjne dla firm, które chcą zwiększyć swoją e-sprzedaż zarówno na rynku krajowym, jak… więcej »