IKEA udziela Polsce pomocy o wartości miliona euro

IKEA Retail (Ingka Group) zdecydowała się udzielić pomocy doraźnej w formie darowizn o łącznej wysokości 26 milionów euro. Wsparciem w pierwszej kolejności będą objęte osoby z grup wysokiego ryzyka oraz osoby, które niosą pomoc w walce z epidemią koronawirusa. Działania będą się koncentrować na dostarczaniu najpotrzebniejszych rzeczy, takich jak: łóżka, pościel, jedzenie oraz zabawki do szpitali, centrów medycznych i schronisk.  Darowizny pozwolą 30 krajom, w których Grupa Ingka prowadzi swoją działalność, podjąć natychmiastowe działania w swoich lokalnych społecznościach. Do Polski trafi pomoc o łącznej wartości miliona euro.

IKEA Retail (Ingka Group) ogłosiła podjęcie szeregu szeroko zakrojonych działań mających na celu ochronę zdrowia oraz zapewnienia środków niezbędnych do życia osobom dotkniętym pandemią koronawirusa. Dodatkowo IKEA Foundation, międzynarodowa organizacja charytatywna IKEA, zaangażuje się w finansowanie części działań z zakresu reagowania kryzysowego.

„Od początku sytuacji kryzysowej w Polsce analizujemy dynamicznie zmieniające się potrzeby społeczne. W tym momencie przewidujemy, że nasze wsparcie w postaci przekazanych produktów dla organizacji rządowych i pozarządowych w najbliższych miesiącach osiągnie wartość około 4,5 mln złotych. Zależy nam na dotarciu z efektywną pomocą przede wszystkim do osób, które są w pierwszej linii frontu z pandemią, jak personel medyczny. Planujemy także pomoc dla tych, którzy nie mogą schronić się bezpiecznie w domu, np. osobom doświadczających bezdomności, ale też szukamy sposobu dotarcia do najbardziej potrzebujących dzieci i rodzin, gdyż ich sytuacja bardzo się pogorszyła w ostatnich tygodniach” – mówi Katarzyna Dulko-Gaszyna, Dyrektorka ds. Zrównoważonego Rozwoju, stojąca na czele Krajowej Grupy w IKEA ds. wsparcia społecznego na czas przeciwdziałania rozprzestrzenienia się koronawirusa w Polsce.

IKEA Foundation przekaże również 10 milionów euro swoim partnerom z całego świata na cele prowadzonych przez nich lokalnych programów wsparcia na rzecz walki z koronawirusem.

„Kierujemy się prostą, ale potężną wizją tworzenia lepszego życia na co dzień. Wizja tworzenia lepszego życia dla wielu jest naszym drogowskazem w IKEA i prowadzi nas bez względu na to, w jak dobrych lub w jak ciężkich czasach przyszło nam żyć. Obecnie skupiamy się na przyspieszeniu działań, które podejmujemy, aby pomóc najbardziej potrzebującym społecznościom i wspierać ludzi i naszych partnerów na całym świecie” – dodaje dyrektor generalny Ingka Group Jesper Brodin.

 

NIesiemy pomoc lokalnie

Na różne sposoby firma IKEA już teraz wspiera lokalne społeczności w Polsce. Firma przekazała materace, koce i pościel lekarzom, którzy po wielogodzinnych dyżurach niejednokrotnie muszą odpoczywać i nocować w szpitalu. Darowizny rzeczowe otrzymały już: Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Samodzielny Publiczny Dziecięcy Szpital Kliniczny w Warszawie, Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Poznaniu, Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia z Zakładem Opiekuńczo Leczniczym SPZOZ w Poznaniu, Miejski Szpital Zespolony w Częstochowie, Szpital Specjalistyczny im. Stefana Żeromskiego SP ZOZ w Krakowie.

„Na pomoc zespołowi medycznemu Oddziału Wewnętrznego Szpitala na Żeromskiego udało nam się zareagować błyskawicznie. Nastąpiła konieczność, aby cały zespół medyczny oddziału został na miejscu bez możliwości opuszczenia szpitala. Dzięki zaangażowaniu i wspólnemu działaniu naszych pracowników, lekarze i pielęgniarki jeszcze tego samego dnia mogli zregenerować siły i odpocząć w bardziej przyjaznych dla nich warunkach, w tym trudnym czasie.  Chociaż w ten sposób mogliśmy im podziękować za ich ciężką pracę” – podsumowuje natychmiastową reakcję na potrzeby lokalnej placówki Urszula Wilczak, Dyrektorka sklepu IKEA w Krakowie.

Firma wspiera społeczności na całym świecie. Do tej pory przekazała np.: meble, maseczki oraz rękawiczki szpitalom w Chinach, Hiszpanii i Szwecji, a sklep IKEA Hyderabad w Indiach pomógł stworzyć ośrodek kwarantanny zbiorowej z 200 łóżkami, pościelą i meblami.

Dołączamy do ogólnopolskiej inicjatywy @WzywamyPosiłki

Poza tym IKEA przyłączyła się do ogólnopolskiej oddolnej inicjatywy @WzywamyPosiłki, w ramach której od 24 marca br. firma poprzez IKEA Food przekazuje nawet 1000 posiłków dziennie do szpitali, do pogotowia ratunkowego, laboratoriów oraz inspekcji sanitarnych. To forma zarówno wsparcia. jak i podziękowania dla tych, którzy stoją na straży naszego bezpieczeństwa i zapewniają ochronę przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa.

W menu znajduje się klasyczne danie ze szwedzkimi klopsikami mięsnymi, cieszące się największą popularnością w ofercie IKEA Food. Za wsparcie w dostarczaniu posiłków odpowiada Eurocash Gastronomia. To czołowy dystrybutor szerokiej oferty produktów do profesjonalnej gastronomii w Polsce nagrodzony m.in. certyfikatem Globalnej Normy Bezpieczeństwa Żywności BRC S&D AA+, co oznacza, że firma zapewnia najwyższą jakość dostarczanych produktów.

Wspieramy infrastrukturę krytyczną w Polsce

IKEA Retail Polska we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych ponadto wsparła pracowników obiektów infrastruktury krytycznej. W ramach darowizny IKEA przekazała ponad 2 tysiące produktów takich, jak łóżka oraz pościel do tymczasowych miejsc noclegu dla pracowników elektrowni, elektrociepłowni i rafinerii. Aby państwo mogło sprawnie funkcjonować w czasie kryzysu, kluczem będzie zagwarantowanie bezpieczeństwa i zdrowia osób pracujących w zakładach, które zapewnią nieprzerwane dostawy energii i najważniejszych usług.

„W sytuacjach wyjątkowych, takich, jak stan zagrożenia epidemicznego, sprawne, nieprzerwane działanie infrastruktury krytycznej jest kluczowe, aby państwo mogło funkcjonować bez zakłóceń. Dlatego priorytetem w sytuacji zagrożenia staje się to, aby ewentualne przerwy w działaniu np. elektrowni były krótkotrwałe, łatwe do usunięcia i nie wywoływały dodatkowych strat dla obywateli i gospodarki, a pracownicy tych zakładów, mogli bezpiecznie wykonywać swoją pracę” – mówi Bartosz Pelk, Zastępca Dyrektora Departamentu Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Troszczymy się o ponad 166 tysięcy naszych pracowników

Ludzie są sercem firmy IKEA. Głównym priorytetem firmy jest zatem zapewnienie źródeł utrzymania, jak największej liczbie pracowników tak długo, jak będzie to możliwe. Jest to również jeden z powodów, dla których działalność firmy do pewnego stopnia nadal powinna być prowadzona przy pomocy sprzedaży internetowej oraz usługi „Click and collect [Zamów i odbierz]”.  IKEA oferuje dodatkowy urlop rodzicielski osobom, które obecnie przebywają w domu z dziećmi, zapewnia bardziej elastyczne warunki pracy oraz umożliwia szkolenia i zdalne rozwijanie kompetencji wszystkim swoim współpracownikom.

Zamknięcie szkół, przedszkoli i żłobków to wyzwanie dla wszystkich rodziców. Rodziny próbują teraz zapewnić opiekę swoim dzieciom, dostosowując swoje plany i codzienne zadania do panujących obecnie warunków. Dlatego IKEA proponuje dla nich dodatkowe wsparcie. Wprowadzone przepisy umożliwiają rodzicom dzieci do lat 8 skorzystanie z zasiłku opiekuńczego w wysokości 80% wynagrodzenia. IKEA dofinansuje różnicę do wysokości pełnego wynagrodzenia.

Najtrudniejsze zadanie w zapewnieniu opieki dzieciom stoi przed pracownikami, którzy samotnie wychowują dzieci. Dlatego tej grupie IKEA oferuje możliwość pozostania z dzieckiem w domu, nawet jeżeli ukończyło ono 8 lat (do ukończonych 12 lat) oraz zapewnia wsparcie w wysokości pełnego wynagrodzenia za okres maksymalnie 10 dni szkolnych. W obu przypadkach decyzja Grupy Ingka obejmuje opiekę od 15 marca do 12 kwietnia 2020.

 Nie zapominamy o dostawcach i najemcach

Ingka Group współpracuje z najważniejszymi i najbardziej podatnymi na zmiany małymi i średnimi dostawcami i usługodawcami, w tym z przedsiębiorcami społecznymi, wspierając ich za pomocą zestawu proaktywnych środków. Ingka Centres, zarządzająca centrami handlowymi, jeśli zostaną wydane odpowiednie rozporządzenia rządowe, zapewni że w okresie zamknięcia centrów około 2000 najemców (zgodnie z danymi na 26 marca) nie będzie ponosiło opłat związanych z wynajmem i serwisowaniem.

 Rozwijamy e-commerce

Ludzie polegają na IKEA jako firmie dostarczającej niedrogie meble dobrej jakości, które upiększają ich dom i poprawiają komfort życia. Ponieważ prawie jedna trzecia światowej populacji spędza teraz większość czasu w domu kanał e-commerce stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Aby nadal zaspokajać potrzeby klientów, IKEA Retail podejmuje natychmiastowe kroki w celu usprawnienia swojego e-commerce takie, jak przekształcanie wielu sklepów w centra realizacji zamówień oraz wprowadza nowe usługi, m.in. „Zamów i odbierz” oraz dostawy bezkontaktowe. Przyśpieszone zostanie również wprowadzenie mobilnej aplikacji IKEA do kolejnych krajów.  W punktach odbioru zarówno klienci, jak i współpracownicy mają dostęp do środków higienicznych w postaci m.in. żeli antybakteryjnych. Firma zachęca również do przestrzegania nowych procedur i zachowywaniu odpowiedniego dystansu.

„Wciąż dostosowujemy się do tej nowej rzeczywistości, ale robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zapewnić ciągłość biznesową i nieustannie poprawiać komfort życia w domu. Nie wiemy, kiedy to wyzwanie będzie już za nami, ale współpracując wierzymy, że staniemy się silniejsi niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedział dyrektor generalny Ingka Group Jesper Brodin.

Obecnie około 282 z 380 sklepów IKEA na całym świecie prowadzonych przez Ingka Group jest tymczasowo zamkniętych. W Chinach wszystkie sklepy zostały już otwarte ponownie, poza sklepem w Wuhan. Sytuacja jest oceniana co godzinę, a wszystkie decyzje podejmowane są we współpracy z rządami, lokalnymi władzami i pracownikami służby zdrowia.

Data publikacji: 31.03.2020
Przeczytaj również

Aktualności:
85-lecie Izby Bawełny w Gdyni
W 2020 roku Izba Bawełny w Gdyni obchodzi Jubileusz 85-lecia swojej działalności. Od 1935 naszą misją jest kreowanie silnego ekonomicznie i organizacyjnie sektora… więcej »
Aktualności:
Poznaj 6 najlepszych sklepów wnętrzarskich na świecie
Rozstrzygnięto międzynarodowy konkurs na najlepsze koncepty handlowe w branży artykułów domowych IHA Global Innovation Awards (GIA) 2020. Organizator konkursu International… więcej »
Aktualności:
Kolekcja Karima Rashida dla BoConcept
Płynne, organiczne kształty to znak rozpoznawczy projektów Karima Rashida. Tym razem ceniony na świecie designer stworzył dla marki BoConcept kolekcję mebli przeznaczonych… więcej »