Artykuły z kategorii wyposażenie domu chętnie kupowane przez internet. Jak zmieniają się preferencje Polaków?

Zakupy internetowe są już w Polsce zjawiskiem powszechnym. Niemal wszyscy kupujemy online przynajmniej od czasu do czasu. Mamy swoje ulubione ścieżki zakupu, wypracowane zwyczaje, a przy tym coraz sprawniej i chętniej korzystamy z nowych technologii, które ułatwiają korzystanie z e-commerce.

Agencja Inquiry już po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące  zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie.

Jeśli chodzi o kategorie produktowe kupowane online, pierwsza trójka to obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50%) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50%). Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia).

źródło: raport „Zakupy internetowe Polaków 2022”, Inquiry

Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace.  Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73%), artykuły ogrodnicze (73%) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów.

Zmieniają się też  preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18% – to 2,5-krotny wzrost w 3 lata! W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono  zjawisko płatności odroczonych,  z których korzysta obecnie 7% kupujących.

W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK.

Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię,  w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych.  – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

 

Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).

Data publikacji: 21.02.2023
Przeczytaj również

Handel:
Poprawa nastrojów konsumenckich. Optymizm kupujących napędza ecommerce w Polsce [raport]
Jak wynika z najnowszego raportu “Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” przygotowanego przez  Allegro i agencję badawczą Minds & Roses, w… więcej »
Handel:
Jakie są najczęściej popełnianie błędy w sprzedaży zagranicznej i jak ich uniknąć?
Sprzedaż zagraniczna to dla wielu firm atrakcyjna szansa na rozwój i zwiększenie zysków. Wejście na nowe rynki międzynarodowe może przynieść liczne korzyści, takie jak… więcej »
Aktualności:
Cross-Border E-commerce: Rozwiń e-sprzedaż na rynkach zagranicznych. Ostatnie dni na bezpłatne zgłoszenia!
Już 16 maja firmy zainteresowane rozwojem e-sprzedaży na rynkach zagranicznych będą mogły skorzystać z bezpłatnych wykładów i porad ekspertów podczas konferencji… więcej »