Artykuły z kategorii wyposażenie domu chętnie kupowane przez internet. Jak zmieniają się preferencje Polaków?

Zakupy internetowe są już w Polsce zjawiskiem powszechnym. Niemal wszyscy kupujemy online przynajmniej od czasu do czasu. Mamy swoje ulubione ścieżki zakupu, wypracowane zwyczaje, a przy tym coraz sprawniej i chętniej korzystamy z nowych technologii, które ułatwiają korzystanie z e-commerce.

Agencja Inquiry już po raz czwarty przeprowadziła badanie opisujące  zachowania w zakresie zakupu produktów i usług w internecie.

Jeśli chodzi o kategorie produktowe kupowane online, pierwsza trójka to obuwie dla dorosłych (51% badanych kupiło te produkty online w ciągu ostatniego roku), kosmetyki oraz perfumy (50%) oraz odzież i bielizna dla dorosłych (50%). Na kolejnych, również wysokich pozycjach znajdziemy kategorie związane z wyposażeniem domu (wyposażenie wnętrz, RTV/AGD), a także kulturą i rozrywką (książki, gry, multimedia).

źródło: raport „Zakupy internetowe Polaków 2022”, Inquiry

Zakupy produktów dokonywane są przez Polaków głównie za pośrednictwem popularnych, dużych platform agregujących ofertę z różnych branż i firm czyli tzw. platform marketplace.  Do takich serwisów idziemy najczęściej gdy chcemy kupić np. zabawki (73%), artykuły ogrodnicze (73%) czy artykuły wyposażenia domu (59%). Badanie Inquiry potwierdza niebywałą popularność serwisu Allegro, który znalazł się na pierwszym miejscu wykorzystywanych serwisów w przypadku wszystkich badanych kategorii produktów.

Zmieniają się też  preferowane sposoby płatności. Z roku na rok rośnie odsetek osób korzystających z szybkich płatności BLIK – jest to obecnie najczęściej stosowana metoda płatności podczas zakupów internetowych, wybierana przez 45% kupujących. Jeszcze w 2019 roku odsetek ten wynosił 18% – to 2,5-krotny wzrost w 3 lata! W obecnej edycji badania po raz pierwszy uwzględniono  zjawisko płatności odroczonych,  z których korzysta obecnie 7% kupujących.

W obszarze dostaw zakupów internetowych także zaszły duże zmiany. O ile w przeszłości najczęściej wykorzystywane były usługi kurierskie, w ostatnich latach dostawy zostały zdominowane przez paczkomaty, które preferuje obecnie ponad połowa kupujących online. Tempo wzrostu popularności paczkomatów jest podobne jak w przypadku płatności BLIK.

Wysoka dynamika wzrostu rynku e-commerce, spotęgowana przez pandemię,  w wielu kategoriach nadal się utrzymuje. Zwyczaje i preferencje ukształtowane w czasie lockdownu już z nami zostaną. Jednocześnie Polacy szybko przyswajają nowe rozwiązania, które powodują, że nasze zakupy online stają się szybsze i wygodniejsze. Oznacza to olbrzymi potencjał dla rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze dostaw, magazynowania czy płatności cyfrowych.  – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska firmy Inquiry.

 

Badanie zostało zrealizowane przez firmę Inquiry metodą CAWI w grudniu 2022 r. na reprezentatywnej próbie 1005 osób kupujących produkty i usługi w internecie (sondaż online na panelu YouGov).

Data publikacji: 21.02.2023
Przeczytaj również

Aktualności:
GIA Top Window Award: Wystartuj w konkursie na najlepsze wystawy sklepów z branży home!
Chcesz się pochwalić swoją wystawą sklepową? Zgłoś się do konkursu  GIA Top Window Award. Zgłoszenia z Polski przyjmowane są przez portal branży wyposażenia wnętrz… więcej »
Handel:
Jak uchronić się przed odpływem klientów? Oto pięć pomocnych trendów customer experience
Utrzymanie wysokich standardów obsługi staje się coraz bardziej istotne, na co wskazują np. wyniki badania Armatis Customer Experience Index. Według nich tylko jedno… więcej »
Handel:
Jak dotrzeć do międzynarodowego klienta w e-commerce? Przykład firmy Podlasiak i jej marek
Według Forrester Research zakupy transgraniczne w 2022 roku miały stanowić 20% całości transakcji w e‑handlu. Łączna wartość cross‑border commerce szacowana była w… więcej »