Rynek malezyjski – nowe perspektywy

Rozmowa z Radcą Handlowym Ambasady Malezji w Polsce – Panem Jude Bryanem Dassem

Do nowych i przyszłościowych rynków dalekowschodnich zaliczyć należy Malezję. Bardzo proszę o przybliżenie czytelnikom najważniejszych wyróżników malezyjskiego rynku tekstylnego / wyposażeniowego.

Malezyjski rynek tekstyliów domowych znacznie skorzystał na zorientowanej na eksport transformacji ustrojowej wczesnych lat 80. XX wieku, która miała na celu przesunięcie w górę łańcucha wartości w sektorze tekstylnym – z prostego eksportu produktów do ich projektowania i produkcji na rynki międzynarodowe zarówno z zastosowaniem najnowszych technologii i osiągnięć produkcyjnych, jak i w zakresie dystrybucji. Obecnie firmy z Malezji są w stanie produkować ponad 70 milionów metrów syntetycznych tkanin poliestrowych i nylonowych oraz dostarczają swoje wyroby, takie jak firany czy pościel, do globalnych graczy rynkowych jak Wal-Mart czy J. C. Penny. W 2016 roku eksport tekstyliów, odzieży oraz obuwia z Malezji wyniósł 3,45 miliardy USD. Były one sprzedawane głównie w USA, Japonii, Turcji, Chinach oraz Singapurze. Malezja może się również pochwalić wyrobami ceramicznymi – firmy takie, jak White Horse Ceramic Industries Sdn. Bhd, Malaysian Mosaics Berhad czy Ceramica Indah Sdn. Bhd to jedni z najważniejszych producentów. Malezja wysyła swoją ceramikę do Australii, Indonezji i na Filipiny. Z kolei wracając do tematu wystroju wnętrz, Malezja to również producent wysokiej jakości drewna Merbau, Penaga czy Chengal.

Bardzo proszę o wskazanie najważniejszych imprez branżowych w Malezji.

Centralne położenie Malezji pomiędzy szybko rozwijającymi się gospodarkami Chin oraz Indii, a także nowoczesna infrastruktura i znakomita sieć transportowa powodują, że nasz kraj jest strategicznym miejscem dla sektora turystyki biznesowej. W kraju odbywa się rocznie ponad 100 wydarzeń o charakterze międzynarodowym, a w opublikowanym przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Kongresów i Konferencji ICCA raporcie, Malezja w 2016 roku zajęła 35. miejsce globalnie dla organizacji spotkań oraz 9. miejsce wśród krajów Azji Wschodniej i Bliskiego Wschodu. W Malezji organizowanych jest ponadto ponad 100 targów o charakterze międzynarodowym i lokalnym, tak jak np. międzynarodowa wystawa halal, konferencja dla sektora energetyki Offshore Technology Conference Asia, targi elektroniczne SEMICON Southeast Asia, międzynarodowa wystawa prezentów, dóbr luksusowych i artykułów biurowych, międzynarodowa wystawa obuwia, międzynarodowa wystawa sektora ochrony zdrowia APHM, międzynarodowa wystawa i konferencja poświęcona zielonym technologiom i produktom ekologicznym czy też międzynarodowa wystawa mebli. W dniach 18-22 października 2017 w Kuala Lumpur organizowany jest z kolei ,,Malaysia Fashion Week’’, czyli targi poświęcone branży odzieżowej, designowi oraz ogólnopojętemu stylowi życia. Patronem honorowym wydarzenia został najbardziej rozpoznawalny projektant z Malezji, Datuk Jimmy Choo. Przy okazji niektórych z tych wydarzeń MATRADE – Biuro Handlowe Ambasady Malezji – zwyczajowo już organizuje programy zakupowe (misje) dla importerów produktów i usług. Polskim firmom oferujemy spotkania B2B oraz nieodpłatny nocleg w hotelu w trakcie trwania programu.

W Warszawie jest Pan od lipca, proszę zdradzić czytelnikom, jakie cele handlowe postawił Pan sobie do realizacji w najbliższym czasie.

Tradycyjnie, eksport z Malezji do Polski oparty jest na wyrobach sektora gumowego, zwłaszcza lateksowych i nitrylowych rękawicach medycznych oraz przemysłowych, urządzeniach elektrycznych i elektronicznych  oraz wyrobach chemicznych. Eksportujemy również olej palmowy oraz oprawy i inne wyroby przemysłu oświetleniowego. Chcielibyśmy sprzedawać w Polsce akcesoria i elementy wyposażenia wnętrz, meble, tekstylia domowe, odzież i obuwie. W ostatnim czasie zauważyliśmy zwiększone zainteresowanie kosmetykami azjatyckimi, perfumami, produktami typu health & spa, napojami smakowymi oraz o działaniu prozdrowotnym z wyciągami z ziół, jak również kawą i herbatą. Firmy z Malezji chciałyby z kolei rozpocząć działalność w Polsce przez udzielanie franczyzy na prowadzenie sklepów opartych na produktach kojarzonych z popularną kulturą koreańską k-pop. Mając na uwadze dalszy rozwój gospodarek: malezyjskiej i polskiej, pojawią się dalsze możliwości współpracy na zasadzie sprzedaży franczyzowej, ale również w sektorach ICT, energetycznym oraz turystyce. Polskie firmy, które są zainteresowane nawiązaniem kontaktów handlowych z firmami z Malezji, zawsze zachęcamy do kontaktu z naszym biurem MATRADE w Warszawie.

Rozmawiała Agnieszka Pilars

Data publikacji: 15.09.2017
Przeczytaj również

Handel:
Jak wybrać platformę dla sklepu internetowego w ekspansji zagranicznej?
Wybór odpowiedniej platformy dla sklepu internetowego podczas ekspansji zagranicznej ma znaczący wpływa na efektywność sprzedaży, obsługę klienta oraz ogólną strategię… więcej »
Aktualności:
Cross-Border E-commerce: Nowe możliwości dla polskich firm na rynkach zagranicznych
16 maja 2024 r. w Warszawie odbędzie konferencja Cross-Border E-commerce. Wydarzenie jest skierowane do przedsiębiorstw, które chcą rozwijać swoją obecność na… więcej »
Rynek:
Grupa BSH, właściciel m.in. marek Bosch i Siemens, podsumowuje rok
BSH Hausgeräte GmbH osiągnęło obroty w wysokości 14,8 miliarda euro w 2023 r. Skorygowany o efekty kursowe obrót był więc na poziomie z poprzedniego roku. Jak jednak… więcej »