Przez Hongkong do Chin

Chińska klasa średnia liczy 300 mln ludzi i z każdym rokiem ma coraz większy wpływ na światową gospodarkę. W niedalekiej przyszłości produkcja wielkich koncernów będzie ukierunkowana na zaspokajanie potrzeb i gustów tej właśnie grupy.

Handel detaliczny w Państwie Środka rośnie na poziomie 10% rocznie. Towary luksusowe kuszą szczególnie młodszych obywateli utożsamiających zachodnie dobra z prestiżem i wysoką jakością życia. Rozwijające się Chiny to szansa dla zagranicznych firm, eksporterów i inwestorów. Jednak wejście na rynek chiński jest przedsięwzięciem trudnym, czasochłonnym i bardzo kosztownym, a niejednokrotnie niewykonalnym. Liczne przeszkody wynikają nie tylko z barier taryfowych, ale i z różnic kulturowych, odmienności systemu prawnego, rozbudowanej biurokracji i braku transparentności systemu. Dlatego małym i średnim przedsiębiorcom łatwiej jest wejść na rynek chiński tylnymi drzwiami… za pośrednictwem Hongkongu.

Jeden kraj, dwa systemy

W roku 1997, po 150 latach brytyjskiej administracji, Hongkong otrzymał status Specjalnego Regionu Administracyjnego Chińskiej Republiki Ludowej. „Jeden kraj, dwa systemy” to wynegocjowany pomiędzy Chinami i Wielką Brytanią koncept, dzięki któremu Hongkong zachowuje polityczną niezależność, z wyjątkiem polityki zagranicznej i obronności. To miejsce wymarzone do prowadzenia biznesu i zarabiania pieniędzy – Hongkong zajmuje 3. miejsce na świecie w rankingu przyjazności dla przedsiębiorców, a formalności związane z założeniem firmy są tu minimalne. Regulacje prawne, wspierane przez niezależne sądownictwo, zwiększają bezpieczeństwo przy zawieraniu kontrakt.w biznesowych oraz ochronę własności intelektualnej. Hongkong praktykuje zasady wolnego rynku, atutem jest również kapitał ludzki – firmy hongkońskie znają kulturę biznesową chińską i zachodnią, a język angielski jest tu powszechnie używany.

Umowa o Bliższej Współpracy Gospodarczej (CEPA) zawarta między Hongkongiem a ChRL w 2003 roku wprowadza ułatwienia w dostępie do chińskiego rynku dla hongkońskich produktów i usług. Firmy zagraniczne mogą skorzystać z preferencyjnych warunków handlowych rejestrując działalność w Hongkongu lub za pośrednictwem partnera biznesowego.

Hongkong jako regionalne centrum handlu

Hongkong jest oknem wystawowym dla Chin kontynentalnych i witryną do promocji marek. Dlatego wszystkie najbardziej prestiżowe międzynarodowe marki są obecne w Hongkongu. Marka, która zaistnieje w Hongkongu, ma zdecydowanie większe szanse odnieść sukces w Chinach kontynentalnych i w innych krajach regionu. W każdym tygodniu Hongkong odwiedza ponad 650 tys. turystów z Chin kontynentalnych (rocznie 47 mln), którzy masowo wykupują tu kosmetyki, mleko w proszku dla niemowląt, smartfony i artykuły luksusowe.

Kluczem do sukcesu na rynku chińskim jest znalezienie odpowiedniego partnera biznesowego, najlepiej lokalnego agenta lub dystrybutora posiadającego rozbudowaną sieć sprzedaży i kontaktów, a najlepszym miejscem na start są targi branżowe.

Hong Kong Houseware Fair

34. edycja największych w Azji targów artykułów gospodarstwa domowego – Hong Kong Houseware Fair (20–23 kwietnia 2019) przyciągnęła rekordową liczbę 28 tysięcy odwiedzających (wyłącznie biznes), którzy mieli możliwość zapoznania się z ofertą 2160 wystawców z 28 krajów i regionów. Równolegle pod jednym dachem centrum wystawienniczego Hong Kong Convention & Exhibition Center odbyła się 10. edycja Home Textiles and Furnishing Fair (310 wystawców).

Wśród produktów wyróżnionych na targach znalazły się wpisujące się w proekologiczny trend dzbanki i butelki filtrujące marki Dafi, kieleckiej firmy Formaster.

Rynek artykułów gospodarstwa domowego

Hongkong odgrywa ważną rolę na rynku artykułów gospodarstwa domowego i wyposażenia wnętrz jako re-eksporter. Jeśli chodzi o rodzimą produkcję, ze względu na wysokie koszty większość lokalnych przedsiębiorców przeniosła zakłady do Chin kontynentalnych, a z Hongkongu obsługiwana jest logistyka, zarządzanie, finanse, projektowanie oraz marketing. Produkty firm hongkońskich, nie mogąc konkurować ceną, wyróżniają się na tle chińskich zaawansowaną technologią, lepszą jakością i dizajnem.

Jeśli chodzi o trendy, rosnącą popularnością cieszą się innowacyjne gadżety oraz wspierające organizację prac domowych urządzenia wielofunkcyjne i sterowane za pomocą smartfona. Kolejnym ważnym kierunkiem rozwoju branży są przyjazne dla środowiska produkty skierowane do świadomego konsumenta, np. wielorazowego użytku opakowania i pojemniki na żywność oraz ekologiczne zamienniki jednorazowych naczyń. Rośnie też moda na naturalne materiały i tkaniny, bambusowe i rattanowe meble, produkty z recyklingu oraz kolory i wzory inspirowane naturą, np. imitujące kamień czy marmur. Coraz więcej konsumentów przywiązuje wagę do zdrowego stylu życia, co w praktyce często przekłada się na wybory przy zakupie sprzętu oraz akcesoriów do gotowania i prozdrowotnych tekstyliów do sypialni.

Kolejny trend odzwierciedla zmiany demograficzne. Obserwuje się coraz większe zapotrzebowanie na AGD dla małych, jednoosobowych gospodarstw domowych. W dużych metropoliach, ze względu na niewielkie metraże mieszkań, widać również zainteresowanie meblami mniejszymi gabarytowo i rozkładanymi. Konsumenci w Azji często też wybierają tańsze i sezonowe produkty, aby je wkrótce bez żalu zastąpić nowymi, odzwierciedlającymi aktualne trendy w modzie.

Hong Kong Trade Development Council (HKTDC)

Założona w 1966 roku Rada Rozwoju  Handlu Hongkongu (HKTDC) zajmuje się promocją Hongkongu jako platformy współpracy handlowej z Chinami oraz z innymi krajami azjatyckimi. HKTDC jest jednym z największych na świecie operatorów targowych, organizuje również liczne misje gospodarcze i konferencje. Odwiedzający imprezy targowe w Hongkongu po raz pierwszy mogą skorzystać z dofinansowania wyjazdu oraz usługi Business Matching. Aktualne informacje na temat działalności HKTDC oraz targów w Hongkongu można znaleźć na profilu Facebook @HKTDC Warsaw oraz stronie www.hktdc.com.

Anna Dowgiałło

HKTDC Warsaw Consultant

Data publikacji: 3.06.2019
Przeczytaj również

Rynek:
Producenci artykułów gospodarstwa domowego podsumowują rok
Związek Producentów AGD, APPLiA Polska, zaprezentował raport branżowy, który pokazuje, jak radził sobie ten sektor oraz trendy rynkowe w ubiegłym roku. Według raportu,… więcej »
Rynek:
Perspektywy dla branży meblarskiej - wyzwania i zagrożenia
2023 był rokiem spadków wyników i redukcji zatrudnienia w polskiej branży meblarskiej. Wprawdzie udało jej się utrzymać silną pozycję na rynku międzynarodowym, ale… więcej »
Rynek:
Kryzys nie dotknął dóbr luksusowych - branża z ponad 15 proc. wzrostem przychodów w 2022 r.
Pomimo niepewności gospodarczej firmy z sektora dóbr luksusowych mogą cieszyć się niesłabnącym zainteresowaniem zamożnych klientów. Jak wynika z ósmej edycji raportu… więcej »