Porcelanowy potentat

Porcelanę znaleźć można niemal w każdym polskim domu. Wykorzystywana jest bowiem nie tylko do produkcji elementów zastawy stołowej, z której korzystamy na co dzień i od święta, ale także jako materiał, z którego powstają figurki, wazony i inne dekoracje wnętrz, a nawet biżuteria.

Wśród wielu fabryk produkujących porcelanę na terenie naszego kraju, na szczególną uwagę zasługują z pewnością Zakłady Porcelany Stołowej Karolina z Jaworzyny Śląskiej, które od ponad 155 lat dbają o elegancki wygląd naszych stołów i niepowtarzalną atmosferę towarzyszącą wspólnym posiłkom.

W 1860 roku mistrz murarski August Rappsilber, wykorzystując dogodne miejsce i czas, wybudował fabrykę porcelany, którą nazwał Porzellanfabrik Königszelt. W położonym niedaleko fabryki Jaroszewie znajdowały się złoża kaolinu, który jest surowcem niezbędnym do produkcji porcelany, a dodatkowo w tym samym roku, w okolicach fabryki powstała stacja kolejowa, zapewniająca możliwość transportu produkowanych wyrobów. Nie było więc lepszego momentu na rozpoczęcie nowego przedsięwzięcia, związanego z produkcją porcelany.

Fabryka bezzwłocznie rozpoczęła sprzedaż towarów użytkowych, wśród których znajdowały się między innymi artystyczne i luksusowe prezenty okolicznościowe, serwisy kawowe, herbaciane, winne, piwne i likierowe, a także lampy. Bardzo duża część asortymentu stanowiła zaopatrzenie hoteli. Wyroby fabryki eksponowano na wystawach przemysłowych we Wrocławiu w latach 1870 i 1881, a także na wystawie sklepu Paradeplatz 39 w Świdnicy w latach 1891 i 1911.

Chroniąc się przed rosnącą konkurencją, w 1900 roku Porzellanfabrik Königszelt przystąpiła do Związku Fabryk Porcelany w Berlinie. Na początku XX wieku fabryka zatrudniała 850 pracowników, a zasięg eksportu jej wyrobów przekraczał granice Niemiec. Największym importerem stała się Ameryka. W 1937 roku, w dowód uznania jakości wyrobów, zakład otrzymał złoty medal podczas światowej wystawy w Paryżu.

Produkcję porcelany wstrzymano w trakcie II wojny światowej na rzecz wyrobu narzędzi lotniczych i samochodowych. Trwało to aż do końca wojny, kiedy to fabryka została przejęta przez władze polskie. Kierownikiem został wówczas J. Rydzyński, a linie produkcyjne z porcelaną ruszyły na nowo. Niemiecką nazwę zakładu zmieniono dopiero w roku 1954. Od tej pory fabryka funkcjonuje pod nazwą Zakłady Porcelany Stołowej Karolina.

Pierwsze lata po wojnie były dla Karoliny czasem gruntownych remontów, odbudowy i rozbudowy. Powstały wtedy nowe hale produkcyjne, piece tunelowe opalane gazem i elektryczne, suszarnie konwejerowe, automaty do szlifowania i inne elementy wyposażenia. Produkcja porcelany wzrosła znacząco i w roku 1968 wyniosła 3 098 ton porcelany. Obecnie Karolina zatrudnia 500 osób i wytwarza 3 500 ton porcelany rocznie.

Zmiany systemowe, jakie nastąpiły w Polsce po roku 1990 wpłynęły na decyzję o prywatyzacji firmy. 16 lipca 1994 roku na mocy umowy notarialnej Karolina stała się spółką pracowniczą. Zmiany organizacyjno-prawne przyniosły pozytywne rezultaty, głównie dzięki większej swobodzie działań i zacieśnianiu więzi z kontrahentami. Liczne modernizacje i innowacyjne rozwiązania usprawniły produkcję oraz jakość wyrobów.

Porcelanowe produkty Karoliny łączą w sobie piękno wykonania z wygodą użytkowania. Nowoczesne wzornictwo idzie w parze z jakością wyrobów, a szeroki wybór fasonów pozwala każdemu znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Znakiem rozpoznawczym Karoliny jest porcelana w kolorze kremowym, której nie produkuje się w żadnej innej polskiej fabryce.

Szeroka oferta zakładu obejmuje klasyczne kształty i fasony Alba, Charlotte, Nora, Gloria oraz nowoczesne Hiruni, Magia czy Vanity. Najbardziej nowoczesny fason Pure, zaprezentowany na targach Ambiente 2015 we Frankfurcie, przyciągnął uwagę i zdobył uznanie klientów. Kolekcja Pure pozwala na niekonwencjonalne aranżacje i sprosta oczekiwaniom niejednego poszukiwacza oryginalnych rozwiązań. Co więcej, fasony zaprojektowane i wytwarzane przez Karolinę powstały z myślą o osobach, które szukają indywidualnych rozwiązań. Elementy kolekcji można dowolnie łączyć między sobą.

Do największych osiągnięć Karoliny zaliczyć należy: złoty medal otrzymany podczas Międzynarodowych Targów w Brnie w 1984 roku, za fason Nora wykończony czarną linią; Siódmy Diament do Złotej Statuetki Lider Polskiego Biznesu, otrzymany w 2014 roku oraz Nagrodę Orzeł Eksportu w województwie dolnośląskim w kategorii Eksportowy Produkt, otrzymany w 2015 roku.

Głównym celem Karoliny jest dostarczanie klientom wysokiej jakości wyrobów porcelanowych, łączących wygodę użytkowania oraz zapewnianie wrażeń estetycznych.

Dodatkowe informacje na temat firmy, oferty handlowej oraz danych kontaktowych znaleźć można na stronie internetowej www.karolina.info.pl.

Data publikacji: 19.07.2017
Przeczytaj również

Aktualności:
GIA: konkurs na najlepszy sklep wnętrzarski
Jeszcze tylko do końca sierpnia 2017 można zgłaszać salony z branży wyposażenia wnętrz do polskiej odsłony międzynarodowego konkursu Global Innovation Awards. Konkurs… więcej »
Handel:
Gorące trendy e-commerce w 2017 roku
Rosnące oczekiwania klientów, coraz niższa lojalność, malejące marże, a przede wszystkim ogromny wybór produktów i sprzedawców internetowych sprawiają, że… więcej »
Handel:
Sprzedaż transgraniczna. Jak przygotować się na ekspansję?
Jednym ze sposobów na rozwój sklepu i zwiększenie sprzedaży jest udostępnienie oferty na rynkach zagranicznych. Jest to bardzo duża szansa dla sklepów internetowych,… więcej »