Nawyki zakupowe Pokolenia Z

Pokolenie Z: sprzedawcy, aby przypaść do gustu nowej generacji konsumentów muszą postawić na doświadczanie produktu, które jest pożądane, łatwo dostępne i namacalne. Criteo w swoim najnowszym raporcie pokazuje, jakie są nawyki zakupowe Pokolenia Z (Gen Z)

Criteo, reklamowa platforma wyboru w otwartym internecie, właśnie opublikowała wnioski z raportu Gen Z opartego na Criteo Shopper Story. Gen Z to młodzi ludzie dorastający w świecie nowych technologii, którzy nie wyobrażają sobie życia bez komputera, smartphona czy internetu. W ostatnim czasie stali się jednym z najbardziej kluczowych zagadnień społecznych na całym świecie, w tym w Polsce, gdzie stanowią około 24% populacji kraju. Pokolenie Z to prawdziwe wyzwanie nie tylko dla rynku pracy, ale również segmentu e-commerce. Jako konsumenci od poprzednich pokoleń różnią się dosłownie wszystkim, począwszy od procesu wyszukiwania produktu, przez jego zakup po konsumpcję. Niektórzy twierdzą, że ta zaawansowana technologicznie generacja, charakteryzująca się ogromną siłą nabywczą, zrewolucjonizuje i zredefiniuje cały sektor e-commerce.

Kim jest Generacja Z (Gen Z)?

Gen Z to pokolenie ludzi urodzonych po roku 1995. W Polsce jego liczba szacowana jest na około 9 milionów, co stanowi 23,5% populacji kraju. Z roku na rok coraz więcej z nich podejmuje studia i wchodzi na rynek pracy, dzięki czemu zyskuje środki na zakupy. Stanowiąc potężną grupę konsumentów, z łatwością wywierają wpływa na sprzedawcach i egzekwują od nich spełnianie swoich potrzeb.  Dlatego marki i e-sklepy w pogoni za receptą na sukces, nie przestają badać i uczyć się ich potrzeb po to, by móc spełniać ich oczekiwania. Kluczowe cechy charakterystyczne dla pokolenia Z to młodość i mobilność – post-millenialsi są żądni nowości i doświadczania. To pokolenie Instagramu, które żyje w kulturze obrazów i wizualizacji, oczekuje od sprzedawców fajnych i estetycznych doznań i doświadczeń, jak również, pokazania jak produkty mogą być używane i zaprezentowania ich w najlepszy możliwy sposób.

Ich kluczowe wartości w zakresie robienia zakupów to:

  • Spersonalizowane doświadczenia
  • Limitowana edycja
  • Unikatowość
  • Ładnie zaaranżowane wnętrza sklepów
  • Autentyczne historie marki

Kluczowe wnioski z globalnych wyników badań na temat nawyków zakupowych generacji Z:

  • Znacząca siła nabywcza: Pokolenie Z wydaje dużo zarówno w sieci jak i w sklepach stacjonarnych, zwłaszcza na sprzęt elektroniczny– średnio 220$ online i 169$ offline w ciągu około 6 miesięcy
  • Urządzenia mobilne: Generacja Z poświęca znacznie więcej czasu na korzystanie z urządzeń mobilnych, niż jakiekolwiek inne pokolenie – 11 godzin tygodniowo, nie licząc czasu pracy i wysyłanych mejli.
  • Obserwatorzy sieci: Generacja Z uwielbia oglądać i słuchać w Internecie – od programów TV, przez filmy online po muzykę i podcasty. Młodzi poświęcają na to około 22 godzin tygodniowo.
  • Sprzedaż w świecie rzeczywistym: przedstawiciele pokolenia Z cenią sklepy stacjonarne. Choć 77% preferuje zakupy online to 80%, jeśli tylko ma czas, chętnie robi zakupy w sklepach stacjonarnych.
  • Strony internetowe i aplikacje mają wpływ: Ponad 50% ankietowanych wskazało, że strony www oraz aplikacje mają większy wpływ na proces zakupu niż reklamy w wyszukiwarce, TV czy banery online.
  • Przygotowani gracze: Jest bardziej prawdopodobne, że Z-tki będą bardziej regularnie scanować stronę z produktem niż klikać i kupować. Tak zwany Webrooming, czyli poszukiwanie produktu w sieci, a kupowaniu w sklepie stacjonarnym uprawia 34% ankietowanych, z kolei 23% preferuje Showrooming – obejrzenie produktu w sklepie a kupienie go w sieci.
  • Wszystko spersonalizowane: Post-millenialsi oczekują, że wszystko będzie spersonalizowane, nawet reklamy. 63% przyznaje, że lubi reklamy, które niosą jakieś wartości.

Jak sprzedawcy mogą dotrzeć do pokolenia Z?

Sprzedawcy i brandy, które ucieleśniają wartości Gen Z, i którym w końcu udaje się zdobyć lojalność swoich konsumentów, oferują spersonalizowane doświadczenia, towary z limitowanej edycji, produkty unikatowe, sklepy z pięknym wystrojem wnętrz i autentyczne historie swoich marek.

Metodologia badań

Raport Gen Z poddał badaniu 940 przedstawicieli pokolenia Z na całym świecie, aby zrozumieć, podejście młodych do zakupów. Więcej dodatkowych informacji na temat raportu Gen Z jest dostępnych tutaj: https://www.criteo.com/insights/topic/gen-z-marketing/

Informacje o Criteo

Criteo (NASDAQ: CRTO) to reklamowa platforma wyboru w otwartym Internecie oraz ekosystem kierujący się zasadami neutralności, przejrzystości oraz integracji. 2 700 członków zespołu Criteo obsługuje 18 000 klientów i tysiące wydawców na całym świecie, tak, aby móc dostarczać im skuteczną i wielokanałową reklamę, wykorzystując do tego zaawansowane uczenie maszynowe w zakresie wielkich zbiorów danych. Criteo zapewnia firmom, bez względu na ich wielkość, niezbędną technologię, by mogły jeszcze lepiej poznać i obsługiwać swoich klientów. Więcej informacji jest dostępnych na stronie:www.criteo.com.

Data publikacji: 11.07.2018
Przeczytaj również

Handel:
Firmy rodzinne w Polsce rosną w siłę
„Z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach” – jednak czy na pewno? To powszechnie znane powiedzenie niekoniecznie sprawdza się w biznesie. Najlepiej wiedzą o tym… więcej »
Handel:
Jak sprzedawać lepiej we wnętrzarskim sklepie?
Przed sprzedawcami w sklepach wnętrzarskich stoi wiele wyzwań, często większych niż te, z którymi spotykają się pracownicy innych branż. Dlatego zapraszamy na szkolenie… więcej »
Handel:
Dobra koniunktura w handlu
Jak podaje Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, w III kwartale 2018 roku koniunktura w handlu uległa poprawie. Ogólny wskaźnik koniunktury przyjął wartość dodatnią, 3,2… więcej »