„Ludzie z fabryki porcelany” to nazwa wystawy, którą można obejrzeć w Centrum Festiwalowym Art_Inkubator, w Fabryce Sztuki w Łodzi przy ul. Tymienieckiego 3. Projekt jest finansowany przez polskie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki.
Serwis „Ślad człowieka”, wyprodukowany w ramach projektu „Ludzie z fabryki porcelany” to efekt projektu łączącego badania antropologiczne z krytycznym dizajnem, przeprowadzonego przez Ewę Klekot, antropolożkę i Arkadiusza Szweda, ceramika.
Serwis „Ślad człowieka” powstał na fabrycznej linii produkcyjnej, wykonany przez robotników pracujących w rękawiczkach, których palce zanurzono w solach kobaltu. Ślad ich dotyku pozostaje prawie niewidoczny aż do czasu wypału, gdy kobalt staje się ciemnoniebieski. W ten sposób porcelana stołowa zachowuje dotyk rąk pracownika, ujawniając rolę „czynnika ludzkiego” w produkcji przemysłowej.
„Projekt pokazuje, jak ważny jest człowiek w fabryce. Powstała w jego efekcie porcelana jest wynikiem ludzkiej pracy, zaś ludzki dotyk jest częścią całego procesu produkcyjnego. Poprzez ślady kobaltu chciałem pokazać pracę osób stojących za kulisami, zaangażowanych w proces i poniekąd oddać im hołd” – mówi ceramik Arkadiusz Szwed.
Serwis powstał w fabryce porcelany w Ćmielowie – jednej z najstarszych fabryk ceramicznych w Polsce, która obecnie jest własnością spółki Polskie Fabryki Porcelany Ćmielów i Chodzież S.A., należącej do grupy „Wistil”. Fabryka, założona w 1790 roku, od 1838 roku zajmuje się produkcją porcelany.
Głównym celem projektu jest krytyczna analiza społecznej konstrukcji relacji człowiek-technologia oraz systemów wartościowania różnych rodzajów pracy wykonywanej przez ludzi i nie-ludzi. Porcelana bywa zwykle traktowana jako przedmiot kolekcjonerski czy dizajnerski i ceni się ją za wartości estetyczne. Mniej uwagi natomiast poświęca się procesowi produkcji oraz społecznemu konstruowaniu jej znaczeń. Wskazanie roli różnego rodzaju wiedzy i umiejętności potrzebnych do wytworzenia porcelanowych naczyń może ułatwić zrozumienie wszystkich uczestników procesu ich powstawania, a także zachęcić użytkownika porcelanowej filiżanki do bardziej krytycznej refleksji.
„Gładka, lśniąca porcelana kojarzy się z czystością i doskonałością. Gdy palce albo wargi pozostawią na filiżance ślad, staramy się go wytrzeć, usunąć, przywrócić doskonałość, ukryć dowody kontaktu z niedoskonałą ludzką cielesnością. Nie chcemy wiedzieć, kto i ile razy dotknął przed nami kubka”– mówi Ewa Klekot, antropolożka i kuratorka wystawy
Zestaw porcelany został w marcu 2017 zaprezentowany na wystawie „Ludzie z fabryki porcelany” organizowanej przez Instytut Adama Mickiewicza działający pod marką culture.pl, w ramach festiwalu Design March w stolicy Islandii, Reykjaviku.
Źródło: http://www.lodzdesign.com/